Kóczián Péter

A politikáról és az életről szól

_

HTML doboz

Elfogadja-e az MSZP a Fidesszel közös Trianon nyilatkozatot?

2010.05.21. 12:10 Kóczián Péter

 

 
A Fidesz kinyújtotta a kezét az MSZP-nek, s alkalmat kínál arra, hogy együtt alkossanak egységfrontot a Jobbik ellen.
A konszenzus lényege, hogy Trianon értékelésében közös platformra helyezkednek, ami az MSZP részéről annak elismerésével jár, hogy Trianon olyan trauma, amelyet a magukat demokratikusnak tartó pártoknak is kezelnie kell.
 Az MSZP vezetői számára teljesen elfogadható lenne a tervezet, ha lenne kedvük konszenzusra kelni a Fidesszel.
Semjén és Kövér, a megosztóként számon tartott politikusok, konszenzusos, kooperatív szöveget terjesztettek a parlament elé.
A szöveg ugyanis nem jobbos, keresztény és konzervatív, ahogyan ez a tudósításokból kiderült.
Nem csak a jobbos „Isten által vezérelt történelem” koncepció vallókat, , hanem a történelmet más mozgatórugókkal magyarázó embereket is belefoglalták a szövegbe.
A Fidesz, mint tudjuk, elkötelezettnek mutatja magát a magyar kisebbségek minél nagyobb autonómiája iránt.  Kimondva-kimondatlanul, az önrendelkező adminisztráció programját is magukénak vallják. Ami leginkább területi autonómiát jelentene. Ebben persze billeg az álláspontjuk, hiszen ez a környező országok berendezkedését vastagon érintő téma.
De a törvénytervezetben nem a saját felfogásukat fogalmazták meg, hanem olyat, amely az MSZP álláspontjának is a része: a közösségi és egyéni önrendelkezés biztosítását támogatják a nyilatkozatot elfogadók.
A történelem-képében progresszív, amennyiben a Horthy-korszak és a kommunista rendszer Trianonra vonatkozó politikáját is elítéli.
Ez fontos pont: a jobboldali revizionizmus kritikája a baloldal számára mindig az a kályha, amelytől elindulnak. A jobbosokat azzal vádolják, hogy nem ítélik el a határkiigazítás lebegtetését, s nem hajlandók az ebből rendszerideológiát építő Horthy-korszak elítélésre. Hát, ez most megtörtént.
A szerzők ugyanis a nemzetközi hatalmakat igénybe vevő megoldásokat rossznak tartják. . Ez a Horthy-korszak kritikája. Igaz, ezzel együtt a „nemzetköziség”-et is rossz megoldásnak nevezik, ami nyilván a kommunista diktatúra gyakorlatára, s a baloldali, liberális elképzelésekre vonatkozó utalás.
Egyetlen mondat van, amelybe egy MSZP-s beleköthet: a határokat csak a nemzetközi szerződések békés felülvizsgálata írhatja felül. Igen, ez nem más, mint a határkiigazítás lehetőségének a fenntartása.
Ez azonban a hetvenes években aláírt Helsinki záróokmánynak is a része, ami a maga idejében nagy szám volt: a nagyhatalmi diktátumot szerződéseken alapuló viszonytól tette függővé. Apró finomság ez, de egy –egy törekvés térnyerése a diplomáciában gyakran csak a szóhasználat megváltozásától függ. Viszont a szavak kicserélése mégis hat.
A helsinki folyamat támogatása az MSZMP és Kádár egyik legnagyobb sikere volt, amelynek hírére a mai MSZP is büszke. Szóval, ez a gondolat is elfogadható az MSZP-nek.
Benne van-e a szövegben a határon túliak állampolgársága? – Ez lehet egy olyan stratégiai-taktikai szempont, amely alapján az MSZP visszautasíthatná a törvényjavaslatot. Hiszen megtörténhetne az is, hogy egy ilyen magasztos dokumentum szövege alapozza meg a jogkiterjesztést.
A törvényjavaslat aláírásával az MSZP –nek nem kell feladnia korábbi álláspontját. A szövegben ugyanis csak annyi áll: támogatjuk az európai gyakorlat alapján kialakult közösségi összetartozásokat támogatja.
Szövegszerűen idézve:
„A Magyar Köztársaság Országgyűlése kinyilvánítja, hogy a több állam fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége része az egységes magyar nemzetnek, melynek államhatárok feletti összetartozása valóság, s egyúttal a magyarok személyes és közösségi önazonosságának meghatározó eleme . Ebből kiindulva az Országgyűlés megerősíti Magyarország elkötelezettségét a magyar nemzet tagjainak és közösségeinek egymással való kapcsolatuk fenntartására és ápolására, és az Európában elfogadott gyakorlatot alapul vevő közösségi autonómia különböző formáira irányuló természetes igényének támogatására”.
 
Lemondott –e ezzel a megfogalmazással  a Fidesz az állampolgársági törekvéseiről? - Természetesen nem, hiszen az európai gyakorlat egyik intézménye a kettős állampolgárság.
 
Az MSZP-nek azonban szíve – joga, hogy ezt a megoldást vitassa, s még mindig az európai gyakorlat keretein belül marad.
 
Miért fineszes a javaslat? – Mert hát ennyire szofisztikáltan kevesen olvasnak politikai szövegeket A közvélemény előtt nehéz kommunikálni, hogy miért írták alá azt a Fidesszel együtt azt, amelynek konkrét megvalósításáról évek óta vitatkoznak.
 
De azért a javaslat a Fidesz számára is kétélű: ha az MSZP aláírja a javaslatot, akkor már nem lehet azzal vádolni őket, hogy nemzetellenesek.
 
Kövér és Semjén képviselők természetesen stratégiai és taktikai szempontok alapján írták meg a javaslatot, amelynek szövegezése épp ezért kicsi csikorog is, hiszen sokfajta szempontot akartak összeegyeztetni. De ne legyünk álszentek: a politikai javaslatok, ha okosak, mindig több olvasattal rendelkeznek, hiszen maga a politikai is egy többdimenziós játék.
 
A Jobbik – ellen. – Ha a Jobbik sikere az elhallgatott témák harsány megzenésítésén alapul, s az MSZP és a FIDESZ, valamint az általuk befolyásolt média hajlandó komolyan foglalkozni a Trianonban okozott károkkal, akkor a törvényjavaslat elfogadásával új fejezet nyílhat a politikai közbeszédben.
 
De ehhez fel kell vállalni azt, hogy Trianonról a jobboldal és a baloldal meghatározó pártja közösen tud és hajlandó beszélni.  Két meghatározó jobboldali politikus most konkrét lehetőséget teremtett erre.
 

78 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://koczianpeter.blog.hu/api/trackback/id/tr462020398

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mi, akik hiszünk abban 2010.05.21. 19:33:19

"Mi, a Magyar Köztársaság Országgyűlésének tagjai, azok, akik hiszünk abban, hogy Isten a történelem ura, s azok akik a történelem menetét más forrásokból igyekszünk megérteni…" - írja preambulumában a T/39 számon jegyzett, címe szerin...

Trackback: Trianon-törvény: határozott igen! 2010.05.21. 16:28:35

Ki kell végre mondani: Trianonról, a vészkorszakról és a Kádár-rendszerről csakis egyetlen legitim álláspont lehetséges. A Fidesz benyújtotta törvényjavaslatát, melynek értelmében "az Országgyűlés június 4-ét, az 1920. évi trianoni békediktátum ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.05.21. 14:17:10

Azt komolyan hiszi valaki, hogy ez Magyarország legnagyobb problémája 2010. májusában?
Ezeknek teljesen elment a józan eszük. Szerintem a választók iszonyatos slamasztikába tolták az országot.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.05.21. 14:45:37

@Zoltanius: nincs igazad: addig is lehet osztogatni a gazdasági szerepeket, toligálni a demokrácia határait, előkészíteni a totalitárius, egypárti "demokráciát".

mire a magyarok kijózanodnak, hogy hurrá, most már mindenki (mármint hogy mi itten) tudja, micsoda szörnyűség volt Trianon, mert át kell menni egy határon, hogy olcsóbban tankolhass, addigra szépen egy XXI. századi (retro)horthysta rendszerben fogunk élni, ahol az állampolgárnak annyi joga lesz, hogy semennyi.

ez van,hiába szóltunk...

rockjano_ 2010.05.21. 14:47:11

@Zoltanius: Hát most ez megy meg még fog is az önkormányzati választásokig nagyjából.

Egyébként ha a szöveg alapvetően jó esetleg kis változtatásokkal megfelelő akkor én az mszp helyében megszavaznám.

Valóban ezek után nehezebb lenne nemzetietlennek nevezni legalábbis fidesz oldalról az mszp-t.

A lényeges kérdések persze ugysem ezek hanem a gazdaságiak és igazán megfogni a fideszt csak ott lehet majd ha egyáltalán valahol.

Nem tudom az embereket mennyire foglalkoztatják az ilyen szimbólikus ügyek szerintem nem nagyon, meg amúgy is nagyon gyorsan túl lesznek ezeken.

A lényeg a lé és ezzel lesz a gond, mert az meg nincs.

nestrot10 2010.05.21. 14:50:29

A Rohadt hatalomvágyó Orbánnak inkább elsőre a benzin adó árát kellett volna csökkenteni, nem a határon túliak seggét nyalni a kettős állampolgársággal! Gonosz törpe!

is 2010.05.21. 14:54:50

én hadd ne belpolitikailag értékeljek, mert az csak félkarú óriás. arról beszéljünk, hogy mit akarunk vele elérni?

ez egy pszichodráma csoport, lelki kibeszélés? akkor ezt meg kellene oldanunk magunkban, ami azt jelenti, hogy nem törvényt hozunk róla, hanem erről teszünk politikai nyilatkozatot. lelki kibeszélésnek a törvény mint forma nem jó.

ez egy jogi alapvetés szomszédsági politikánkban? akkor még két szereplőnek szót kellene adni: a HTM közösségeinek, és a szomszédos társadalmaknak. egyiket sem vonjuk be, ez így egy diktátum a történelemről. nem szokott ez sehová vezetni, jobb esetben feledés, rosszabban rosszabb.

szóval én még nem értem, hogy miért pont törvény, és miért pont így. persze értelmiségi posztoló csámcsoghat a belpol rövidtávú vonzatokon, de az nem pont a lényeglátást mutatja.

spájdernecc 2010.05.21. 14:56:30

amíg nincs kormány, meg átadás-átvétel, addig is el kell ütni valamivel az időt.
ártani nem árt, akit bosszant a dolog, úgyis bosszantani fogja, ha van róla papír, ha nincs.
gesztus, és hangfogó a Jobbik felé.

t a m á s 2010.05.21. 14:59:47

Trianoni határmódosítás (csonkítás) legnegatívabb része a burgenlandi területek elvesztése. Azok azért egy kicsit nyugatra voltak.
Most az erdélyiek térnyerésével megyünk a Balkánra. (A korábban a székelyek által is lenézett - elcsángált, ahogy ők mondták - magyarul se tudó csángók adaptálásával már azon is túl jutunk).
Csak az legyen a vigasztaló, hogy ha most mindez semmilyen értelemben nem is jelent gazdagodást - azért a föld gömbölyű!
És ha még-még keletebbre sikerülne küzdenünk magunkat...akkor a kínaiaknak is megadandó kettős magyar állampolgárság - már tényleg a legjobb meinstream.(lásd kosersrac.blog.hu/2010/05/21/trianon_helyett_egyesuljunk_kinaval)

Hát ehhez gondolom kell még egy választás...

vol 2010.05.21. 15:03:57

komolyan kit érdekel trianon?

Róbert__ 2010.05.21. 15:06:31

@idelle: "mire a magyarok kijózanodnak, hogy hurrá, most már mindenki (mármint hogy mi itten) tudja, micsoda szörnyűség volt Trianon, mert át kell menni egy határon, hogy olcsóbban tankolhass, ..."

te teljesen beteg lelkű vagy.

rockjano_ 2010.05.21. 15:23:02

@vol: A politizáló elit jobboldali részét azért igen de a tömegek persze úgysem ezzel foglalkoznak

De tudjátok mit, nekik ezek a dolgok fontosak és végülis tényleg 2/3-al győztek, játszák le ezeket, legyen kettős állampolgárság meg trianon nyilatkozat meg ilyenek, baromi gyorsan pörgetik az látszik hamar el fognak fogyni ezek a szimbolikus semmibe nem kerülő témák. És utána jönnek a fájdalmasabb dolgok, ezt mindenki tudja. Az mszp jobban teszi ha ezekbe most belemegy és majd ha jönnek a kemény intézkedések akkor veti be magát

fülzsír 2010.05.21. 15:27:31

@vol: engem példul érdekel.
Az elmúlt heteket szlovákiéban töltöttem. A kinti diákok épp arról panaszkodtak a helyi magyar rádióban, hogy a legnehezebb érettségi tantárgy a "szlovák". Attól félnek a legjobban. És belegondoltam, hogy miért is kell nekik egyáltalán tanulni a kecskepásztorok nyelvét, amikor színmagyar településeken élnek?
Miért is kell olyan óriásplakátokat kitenni, hogy "bátran beszél magyarul"? És hogy a szlovákok miért nem húzzák meg magukat, ha már volt pofájuk bevonulni ezekre a színmagyar településekre? Nagyon remélem hogy 13-14 milliós nemzetünk rálép végre a 4 milliós szlovákság tökére. Ha nem tetszik nekik, hogy magyarok is élnek ott, akkor adják át nekünk nyugodtan a gerinctelenül elfoglalt területeket! Ha ez nem megy, akkor viszont KUSS a nevük! A kintiek nagyon örülnek, hogy az új kormány látványosan lesz.rja Ficokékat! Csak így tovább!

Tóth Jocó 2010.05.21. 15:28:49

@vol: Trianon szimbólum: egy buta és hibás nagyhatalmi politika szimbóluma. Ezen felül emberek millióinak katasztrófa, aminek máig is érezhető hatásai vannak. Ez a tervezet egy elvi nyilatkozat. Arról szól, hogy a magyaroknak legyen lehetőségük magyarként élni a hazájukban és ebben segítsük egymást. Nem sok, de szerintem pozitív üzenet. Gyakorlati jelentősége nincs sok. Talán tényleg az a legfontosabb, hogy kifogja a Jobbik vitorlájából a szelet (egy kicsit).

fülzsír 2010.05.21. 15:30:00

jav: "bátran beszélj magyarul"

Samuzia 2010.05.21. 15:30:10

@nestrot10: Mond csak nem fáj, az ilyen alacsony szellemi szint, mint amit produkálsz? A benzin ár azért magas mert a szocik felemelték az adót benne, van kérdésed? A kormány csak jövő héten alakul meg,ezt ne felejtsd el!

Samuzia 2010.05.21. 15:31:08

@idelle: Úgy látom megy a rettegés...

vol 2010.05.21. 15:31:17

@fülzsír: szerintem a kettő között nincs összefüggés. nem hiszem hogy a szlovákok liberálisabban fogják kezelni a magyar kérdést mert mi trianonozunk.. pont lesüllyedünk az ő szintjükre és municiót adunk annak a pár radikális szlovák idiótának..

rockjano_ 2010.05.21. 15:31:33

@fülzsír: Ne ezt pont így nem lehet.
Ne nevezzük őket kecskepásztoroknak mert nagyon sértő és nem is igaz. Ha valamely országban élsz akkor meg igenis tanuld meg a nyelvét. (a nálunk élő tóth és sváb is tud magyarul)

Nem tudunk rálépni senkinek a tökére és ezt az inteligensebb kintiek is tudják

Samuzia 2010.05.21. 15:32:07

@Zoltanius: Egy nép felemelése, a nemzeti tudat helyreállításával kezdődik.

Éhesló 2010.05.21. 15:34:41

@Zoltanius: 2002-ben tolták bele. mostnara kijózanodtak. Kicsit nagy volt a "spét". A levét isszuk még vagy 10 évig.

Samuzia 2010.05.21. 15:37:41

@is: Ne feledd hogy a szlovákok már régen törvénybe foglalták a határon túl lévő szlovákok kettős állampolgárságot, ők sem egyeztetek, és most olyanért sírnak ami náluk már meg van.

Samuzia 2010.05.21. 15:39:06

@t a m á s: A csángók magyarok. Azok leszármazottaik akik a mádéfalvi veszedelem elől menekültek el, kb 200000-en.

fülzsír 2010.05.21. 15:48:56

@vol: A nyolc év hajbókolásnak viszont súlyos következményei lettek. Más módszerrel kell beszélni a primitívekkel.

@rockjano_: én mint magánszemély nem kecsekpásztorozhatok? Ők viszont állami szinten gyalázhatnak? (pl: turullövészet az aktuális miniszterekkel) Veled meddig lehet felnyalatni a padlót úgy, hogy még te kérsz elnézést? (látom sokáig bírod ha aláznak) Ne reménykedj! Ez a gerinctelen népség nem fog szánalmat mutatni a kinti magyarok iránt, ha Bajnai sírva jön ki Fico szobájából. Ezek csak felbátorodnak. A minimum, hogy visszaugatunk nekik, ha már mást sajnos nem tudunk tenni. (még)

panteon 2010.05.21. 15:55:56

Hát asok hozzászólásból jól látszik a "Magyarság".
Ne is törődjünk a határon túliakkal!!
Le kell sz@ni, hogy boldogulnak, itt legyen óóccsó benzin azt kész....
Jézusom....

Martian (törölt) 2010.05.21. 16:00:07

Ha ahhoz képest nézzük, hogy a holokauszt emlékápolásba mennyi szaftot raktak bele az utóbbi években, nincs is túlragozva Trianon kérdése.
Persze a konzumidióták mércéje kizárólag a "tacskó-gazdaságos ócsítósdi" állása...

Martian (törölt) 2010.05.21. 16:02:49

@Samuzia: "Ne feledd hogy a szlovákok már régen törvénybe foglalták a határon túl lévő szlovákok kettős állampolgárságot, ők sem egyeztetek, és most olyanért sírnak ami náluk már meg van."

Ez a rasszista kettős mérce, amire rá kell mutatni nemzetközi szinten.

fülzsír 2010.05.21. 16:12:26

@Martian: ehhez még tegyük hozzá, hogy a letelepedés nélküli állampolgárságot csak a Csehszlovákia szétválása után Csehországban rekedt szlovákok kaphatták meg, mert "nem tehetnek róla, hogy a határok arrébb kerültek". De ugyanezt a logikát már nem fogadják el, ha magyarokról van szó. Nagyon tenyérbemászó brigád.
Azt sem értem, hogy mi alapján akarnak találkozni Orbánnal, amikor korábban ők szélsőségezték és nácizták le. Ezeknek elment az eszük? A dunaszerdahelyi videót meg már két éve várjuk... Hazug banda.

Zetek 2010.05.21. 16:20:00

Te szánalmas ótvar! Még véletlenül sincs igazad. Hál' Istennek már nem számít miről nyafogsz.

Várúr 2010.05.21. 16:37:08

@Samuzia:
Így van. Ehhez képest látom, megint megy a gyávulás, a benzinadó, a mellédumák tömege. Mit számít négymillió határon túli magyar ezeknek a véglényeknek? Vagy a józan ész: hogy ez a tömeg erő nekünk, határon belülieknek is? Hogy érzelmek, hagyomány, nemzeti összetartozás is létezik, nemcsak a sivalkodók tyúkszaros egyéni véleményecskéje? Túl sok az ilyen egysejtű, köszönhetően a ballib korszaknak.

Várúr 2010.05.21. 16:41:04

@fülzsír:
Fico Robinak, Slota Jankónak Orbán Vityához és kőkemény, dörzsölt társaihoz képest még tanulni kell a viselkedést és a politizálást. Hál'istennek most fényévekkel jobbak vagyunk. Vegyék észre, hogy már nem Furcsány, Göncz néni és amatőr társaik muzsikálnak, meg a többi tolvaj műkedvelő szoccer
(Nokia doboz, kihízott Döbrögi-Weiszt vaskos borítékja, stb.)

old_field 2010.05.21. 16:50:16

Nem valószínű, hogy van még nemzet, amelyiknek ilyen erős hazai ellenzéke van...:)
De lassan csak kihullanak vagy keresnek olyan országot, amit szeretni tudnak.
Hihetetlen ez a sok lelki-gyökér : úgy tudnak beszélni az elszakított magyarokról, mint ha valami holdlakókról lenne szó. Bárcsak saját családjában szembesülne hasonlóval az ilyen, pl. amit Szelmencen műveltek az intelligens nagyhatalmak a magyar faluval.
Kíváncsi volnék mit mondana akkor a sok nagypofájú, ha a családja 1 része a szomszéd utcából 1 szomszéd államba kerülne egyik napról a másikra...

Bajnai Gordon 2010.05.21. 16:55:08

Gyerekek, én készségesen elbeszélgettem a szlovákokkal, elmondtam nekik a magunkét halkan, aztán meghallgattam csendesen ahogy ordítottak, és lám-lám, mennyi eredménye lett. Úgy szeretnek minket azóta a szlovákok, mint még soha.

Még csak nem is volt szó a kettős állampolgárságról meg Trianonról, máris kitoloncolták Sólyom Laci bácsit, megalkották a nyelvtörvénykéjüket, meg hasonló szép dolgokat műveltek.

Kár hogy nem udvaroltam nekik többet, akkor most már talán ki is vágták volna a szlovákiai magyarok nyelvét egészen.

Héttörpe (törölt) 2010.05.21. 16:56:06

@rockjano_: tóth, így lazán h-val? Te nyilván nyaralni is horváthba' jársz.Kretén...

Phxmike 2010.05.21. 17:02:14

a trianon temahoz mar hozza sem szolok annyi a tudatlan ember a temaban raadasul egy ketto meg blogot is akar irni belole de nem szamit
vegulis az a jo ebben a dologban hogy legalabb elkezdodott egy beszelgetes a temarol
aztan majd okosodik a nep

annyit viszont mondanek hogy egy justify vagyis sorkizart opciot feltalalhatnal a posztodhoz mert igy girbe-gurba sorokkal eleg viccesen nez ki

plane meg az ossze vissza betumeret a cimben a posztban a hozzaszolasokban meg az oldalon mindenfele... meg jo hogy a fotod az legalabb profi csak a kepalairas ami felbukkan az megint total amator :)

old_field 2010.05.21. 17:02:34

@rockjano_: nem akarom folytatni a nyelvtan részét, de , ha már ennyi hibát vét valaki az nem túl
intelligens... (2l)
az pedig nem annyira egyértelmű, hogy valakit akarata ellenére áttolnak 1 idegen országba/mint az állatokat../ az ugyanaz , mint nálunk az önként jött svábok esete.

Pedró_27 2010.05.21. 17:03:28

@rockjano_: "Ha valamely országban élsz akkor meg igenis tanuld meg a nyelvét."

Ha bevándorló vagy, akkor igen. Egyébként viszont ne kelljen!

Hol van az előírva, hogy egy országnak csak egy hivatalos nyelve lehet?

A svájci olaszajkúaknak miért nem kötelező németül megtanulni?

old_field 2010.05.21. 17:07:28

@rockjano_: "Az mszp jobban teszi ha ezekbe most belemegy és majd ha jönnek a kemény intézkedések akkor veti be magát "

már belevetette magát, ill. ezt teszi folyamatosan :
www.indavideo.hu/video/Ujbudai_nokias_doboz/

talán először önmagukba kéne tekinteni...

Éhesló 2010.05.21. 17:23:07

@Pedró_27: kell. Franciául is. Óvodától kezdve.

2010.05.21. 17:25:00

@Zoltanius: bezzeg a holotörvény kurvára fontos volt.

Samuzia 2010.05.21. 17:32:29

@Éhesló: Na nevetess, most voltam Svájcban, és bizony a francia részen se olaszul, se németül nem értettek, csak néztek rám....

Pedró_27 2010.05.21. 17:35:34

@Éhesló: "kell. Franciául is. Óvodától kezdve."

Látom tájékozott vagy. Ezért még két kérdés:

1, Ezt törvény írja elő vagy csak a szokásjog?
2, Vonatkozik-e ugyanez a németajkúakra?
3, Hogyan oldják meg a nyelvoktatást az ottani ovodákban? Háromnyelvű ovodákkal?

Más szóval: van-e valamilyen elsőbbrendűsége a német nyelvnek a másik hárommal szemben?

Pedró_27 2010.05.21. 17:36:52

@Pedró_27: Bocsánat, korrigálok: Óvodákban, nem ovodákban. És 3+1 kérdés.

SiKom 2010.05.21. 17:38:03

@idelle:
"horthysta rendszerben fogunk élni, ahol az állampolgárnak annyi joga lesz, hogy semennyi."

Köszönjük, kedves bérrettegő, fáradj be a központba a bögrédért.

Kicsit unalmas már ez a bérrettegés!

szemtanú 2010.05.21. 17:39:13

Hogy is mondta Talleyrand, amikor Napoleon kérte a tanácsát a magyarokkal kapcsolatban:
Felség! Régi szokásuk a magyaroknak, hogy felnéznek nagyjaikra, és büszkék a múltjukra. Vedd el a nép múltját, és azt teszel velük, amit akarsz!
Túl sok errefelé a talleyrandi-gondolat híve!

tölgyes 2010.05.21. 18:36:37

Kedves Péter! A helyzet nehéz. Együttműködni a luciferi Orbánnal, akinek mint tudjuk hooooóóóssszúúúúúú farka van (kettő is!!!) meg patája..meg aztán ellenzéknek is kéne lenni, ahogy Gyurcsány megj9övendölte olyan ellenzéknek, hogy Orbán minden reggel megbánja, hogy győzött.... mindezzel együtt tehát ellenzéknek lenni és együttműködni.. ez túl sok, túl bonyolult kérdés..
És van még egy nagy baj: a fidesz nagy tempót diktál.. most ideológiai kérdésekben.. magyar állampolgárság, kisebb parlament, Trianon, 2006 felülvizsgálata.. Mindez egyszerre túl sok az MSZP ideológiai elitjének..meghaladja a kapacitásukat

tölgyes 2010.05.21. 18:38:21

@Zoltanius: Nem kis gond, de nem a legnagyobb. Viszont amíg feláll a kormány addig meg is lehet oldani, így egy fontos - bár nem a legfontosabb ügy - gyorsan megoldódik...és akkor máris megérte.

tölgyes 2010.05.21. 18:39:59

@nestrot10: Miért nem követelte a benzin adójának csökkentését 8 éven át??????????????????????????????

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.05.21. 18:41:10

"Nem csak a jobbos „Isten által vezérelt történelem” koncepció vallókat, , hanem a történelmet más mozgatórugókkal magyarázó embereket is belefoglalták a szövegbe."

Nem azon van a hagysúly, hogy ki mindenkit folglaltak bele a szövegbe, hanem z, hogy minek kellett egyáltalán felosztani? Miért nem volt elég, hogy "Mi, a magyar nemztet tagjai", vagy hasonló? Miért kell a vallást belekeverni egy olyan törvénybe, aminek semmi köze hozzá?

tölgyes 2010.05.21. 18:42:41

@is: A törvényi forma meggátolja Önt abban, hogy Trianonról beszéljen gondolkodjon?????????????????????????? Ha jól meggondolom 90 évig nem volt törvény, de Önnek Trianon nem igen jutott eszébe, ha meg mégis akkor úgy beszélt róla, hogy a nyavalyás nacionalista soviniszta csőcselék nem érti a párt szavát...:::(((

tölgyes 2010.05.21. 18:46:32

@t a m á s: Ön tudja, hogy mit beszél?? Burgenland elveszítése fájó volt ugyan, de azért volt fájó, mert még Ausztria is gazdagodott az országból, pedig a háborút okozó császár mégis csak osztrák volt.. tehát még ők is belőlünk "gazdagodtak".
Ami az etnikai összetételt illeti.. ott a német ajkúak voltak többségben, tehát a semmibe vett wilsoni elvek alapján a döntés lehetett volna még jogos is.. de ugyanez nem számított Erdély esetében.

tölgyes 2010.05.21. 18:48:34

@Fedor: A magyar államiság és a kereszténység együtt jelent meg a történelemben. Így alakult..:::))) Ez is számít valamit.

tölgyes 2010.05.21. 18:50:16

@rockjano_: A tömegeknek fájt Trianon.. ezt mindenki tudta. Még Kádár is... legfeljebb Önnek nem árulta el::))

stanci 2010.05.21. 19:44:47

Nekem piszkosul fáj Trianon!
Soha nem szabad elfelejteni! Naná, hogy ellopták az országunk legnagyobb részét, és persze a szlovákok is azért ugrálnak, mert tudják, hogy csak úgy megszerezték a részüket. Persze lelkiismeret-furdalásuk az nincs.
Érdekes, de jó pár éve olvastam egy amerikai történész előadás-sorozatát Közép-Kelet Európáról. Összefoglalva a magyarokról írtat:
Hihetetlen, de a népvándorláskor letelepedett magyarok, több mint 1000 évig fennmaradtak a nagy szláv tenger közepén. Ezt egyetlen nép sem tudta megtenni./nem idézet, összefoglalás/
Ezek vagyunk mi! Én ilyenre mindig büszke vagyok.
Vagy: egyszer megkérdezték Enrico Fermit, hogy vannak-e szerinte földönkívüliek.
Válaz: Igen! A magyarok, mert olyan különlegesek!
Persze ebben az is benne volt, hogy a legtöbb atom tudós akkoriban magyar volt.
Sorolhatnám tovább! Akár a különleges nyelvünket is, amelyik hihetetlenül gyorsítja a gondolkodásunkat....
Lényeg az, hogy jó lenne, ha minden magyar tudná, hogy mit jelent magyarnak lenni!
Legalább arra legyünk büszkék, hogy Trianon sem tudott bennünket padlóra rakni!

t a m á s 2010.05.21. 19:47:52

@Samuzia: Igen ismerem a történelmet.Tudom ki volt báró Siskovics József és a hadseregbe beállni nem akaró székelyek 1764-ben hogyan menekültek Moldvába, ahol elrejtőzve megélhetést találtak a már évszázadok óta ott élő csángók falvaiban. Aztán Hadik kegyelmet kért részükre stb.
Tudom Eszterházi Péter, Spíró György, Nádas Péter a ti zsinórmértéketek szerint ócska magyarok. De tudod legalább ismerik a magyar nyelvet - nem úgy mint a mai csángók.
És @tölgyes: Hogy értsük egymást - ha természetesen nem is értünk egyet.

Én a MINŐSÉGRŐL beszéltem amikor Burgenlandról szóltam. Amilyen kulturáltan élnek ma Ausztriába és ahogy megyünk Ártándtól keletre...egészen a csángókig...hát ez a szint, finoman szólva nem emelkedik.

blokkos 2010.05.21. 19:58:38

Ha Isten a történelem ura, elég szarul bánt velünk magyarokkal.
És ha ez így van, miért Gyurcsánytól kéritek számon mindazt ami történt?

blokkos 2010.05.21. 20:00:03

Ha Trianon a történelem része, az is Isten akarata volt.
Keresztény hölgyek és urak! miért szálltok szembe Isten akaratával?

tölgyes 2010.05.21. 20:05:24

@t a m á s: Feltehetően Ön nem ismeri Erdély kultúráját az un. szász városokat..csak ezért beszél így.. az a leromlás amit lát, azért következett be és azért lett ilyen mértékű, mert volt Trianon. Nekem a szívem szorult, amikor bementem Segesvárra, vagy elmentem Borszékre.. látva a lepusztult gazdagság nyomait, de így Voltam Selmecbányán, vagy Nagyszombaton is.. tehát fordítva ül a lovon..A SZOVJET MEGSZÁLLÁSI ÖVEZET MINDENÜTT LEROMLOTT..

tölgyes 2010.05.21. 20:07:25

@blokkos: Mózes is szembeszállt vele!

old_field 2010.05.21. 20:25:52

@blokkos:
...A világ fölött őrködik a Rend,
s nem vész magja a nemes gabonának,
de híre sem lesz egykor a csalánnak.
A víz szalad, a kő marad,
a kő marad…

Likasztják már fönn az égben a rostát,
s a csillagok tengelyét olajozzák
szorgalmas angyalok.
És lészen csillagfordulás megint,
és miként hirdeti a Biblia:
megméretik az embernek fia,
s ki mint vetett, azonképpen arat,
mert elfut a víz, és csak a kő marad,
de a kő marad...

//WA

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.05.21. 20:27:54

@tölgyes: Tehát ezer év alatt nem fejlődtünk semmit. Nem tudom feltűnt -e, de szekularizált demokráciában élünk...

blokkos 2010.05.21. 20:30:22

@old_field:
Nem olvasok WA-t, elvből, de egyetértek. A víz halad előre, a kövek maradnak.
@tölgyes: nem II. Ramszesz fáraóval szállt véletlenül szembe Isten kegyeltje?! Épp azért, hogy az izraelita fiúcskákat ne öljék le.

Lone Starr (törölt) 2010.05.21. 20:56:45

"mire a magyarok kijózanodnak, hogy hurrá, most már mindenki (mármint hogy mi itten) tudja, micsoda szörnyűség volt Trianon, mert át kell menni egy határon, hogy olcsóbban tankolhass, addigra szépen egy XXI. századi (retro)horthysta rendszerben fogunk élni, ahol az állampolgárnak annyi joga lesz, hogy semennyi.

ez van,hiába szóltunk... "
@idelle: Szépen, tudományos szinten figyelembe vettél minden kapcsolódó szempontot rövid elemzésed során, a teljesség igénytelenségével.

Lone Starr (törölt) 2010.05.21. 21:02:31

A Kósersrác -kapcsolódó- írásában különös moderáció van. Mondjuk 2x szóltam, továbbiakban leszarom.
ON: ez a Wass Albert vers, illetve a víz, mint a haladás jelképe két, egymással össze nem egyeztethető paradigma-szerű valami. Két nézőpont. Nem ellentétesek, de nem is hangolhatók össze. Megférnek egymás mellett.

blokkos 2010.05.21. 21:12:21

Reméljük Petőfi is bejön mindenkinek! "... azért a víz az úr!"
Hiába dobsz be egy követ a folyóba, az csak ott marad, esetleg csiszolódik, k..va lassan. A kis papírcsónakod meg megy-megy előre. Igaz, néha egy-egy kö(vület) megakasztja, mélyre rántja, de előbb utóbb a papírhajók egy része célba ér.
A köveket meg ott eszi meg az enyészet.

gyilkos fűegér 2010.05.21. 21:51:30

@stanci: "Vagy: egyszer megkérdezték Enrico Fermit, hogy vannak-e szerinte földönkívüliek.
Válaz: Igen! A magyarok, mert olyan különlegesek!
Persze ebben az is benne volt, hogy a legtöbb atom tudós akkoriban magyar volt."

igen: magyar zsidók voltak, akiket zsidóságuk miatt elüldöztünka hazájukból.
most meg baromi büszkék vagyunk rájuk.
szánalmas

stanci 2010.05.21. 22:14:01

@gyilkos fűegér: Igen, magyar zsidók voltak,én is azokról beszélek, akik magyarok. Vagy szerinted, akinek török, tatár, olasz, német volt valamelyik felmenője, az nem magyar? Magyar az, akinek magyar az anyanyelve. Külföldre szakadt hazánk fiainak a legtöbb leszármazottja nem beszél magyarul. Azok nem maqgyarok.
Nem szeretem , ha valaki magyar anyanyelvüeket mondjuk a vallásuk miatt nem tartja magyarnak.
Még egy érdekesség: Teller Ede minden munkatársának meg kellett tanulni magyarul.

kborzy 2010.05.21. 22:15:38

@stanci: igazad van Trianon nem tudott,mi magunkat tesszük padlóra folyton. Azzal, hogy nem előre, hanem mindig hátra pillantgatunk.
Igen igazságtalan volt Trianon, de most igazságtalan lenne egy revízió is.
eleget jártam - járok Szlovákiába és nem minden szlovák hülye. Sokukkal összebarátkoztam, és nem szlovákul, hanem magyarul beszélgettem emrt igenis ő is megtanulták a nyelvet (nem szlovákiai magyarok)
Persze vannak ott is véresszájú marhák, mint itt is. (Asszem példát nem kell mondanom)
Hogy mi a megoldás? nem tudom, de szerintem nem a vicsorgás, kardrázás és a történelmi sérelmek felidézése.

Samuzia 2010.05.21. 22:23:41

@t a m á s: Tudod nem tehetnek róla, hogy kiszakadtak Magyarországról, de nem is mondanák, hogy "jönnek a szarmagyarok". ezeket tartod művelteknek...

Samuzia 2010.05.21. 22:27:51

@blokkos: Csak annyit Lengyelország és Szlovákia pl. vallásos ország, ahol nem gond Istenről szólni, Magyarország kezdi elveszíteni a vallásosságát, melyik ország hol tart?

Samuzia 2010.05.21. 22:29:00

@Fedor: Mert az tartotta meg a magyarságot.

stanci 2010.05.21. 22:29:06

@kborzy: Igen!
Képtelenség a határ-revizió, már negyven évvel ezelött is az volt.Az az érthetetlen, hogy a mellüket döngetők végig sem gondolják, hogy ez mivel járna.
Kész ostobaság.
A megoldás az, hogy megpróbálunk vigyázni rájuk innen Magyarországról, mármint az elcsatolt magyarokra.
A kettős álampolgárság talán valamilyen megközelítő megoldás
/Én a szavazás után voltam szerbiában egy lakodalomban. Ne tudja meg senki, hogy milyen "köszöneteket"".kaptunk./
Én csak reménykedem, hogy a "véresszájú m..-ban" csak a magyarságuk buzog intenzívebben .

t a m á s 2010.05.21. 22:38:56

@tölgyes: Kedves Tölgyes!
Kérem higgye el ismerem Erdély kultúráját. Ez itt most nem egy vetélkedő hogy felmondjam Önnek az aranykortól a mai napig a társadalmi, művészeti, humán és reál szféra ottani volt és jelenlegi értékeit. Hogy idézzem Önt; .."Feltehetően Ön nem ismeri Erdély kultúráját az un. szász városokat..csak ezért beszél így.. az a leromlás amit lát, azért következett be és azért lett ilyen mértékű, mert volt Trianon."

A szász kultúra is csodálatos volt. Ők -Siebenbuerger Saksen- ahogy magukat hívták, Nagyszeben és Brassó, Medgyes és Szászváros kialakításában nagyon sokat és szépet tettek. NEM TRIANON! A Ceaușescu "adta el" őket az akkori Nyugat-Németországnak.
És amiről írtam, a mai csángók kultúrája - nem sokban gazdagít manapság minket.
Itt Magyarországon is "szovjet megszállási övezet" volt. Mégis "europer"-ek tudtunk maradni.
Na de megérdemeljük. Most "de jure" kapunk sok-sok új testvért. No és hát nem is ingyen, de akkor mindjárt "le-merkantilistáz" - hogy finoman fejezzem ki magam.

gyilkos fűegér 2010.05.21. 22:41:20

@stanci: lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam: ÉPP azt akartam mondani, hogy tragikus volt, amikor értékes embereket a nemzetből vallásuk vagy származásuk miatt kirekesztettek. egyébként pedig persze: aki magát magyarnak vallja, az magyar. még a tökéletes nyelvtudáshoz sem ragaszkodom

uramfia 2010.05.21. 23:35:32

Kedves Stanci, Kborzy és társai!

A trianoni békeszerződés szent és megmásíthatatlan. Örökre szóló, bebetonozott határokat deklarál, amely ellen senki sem tehet már, mindenkinek így a legjobb - főleg nekünk, fátylat rá. Jól mondom?

Vajon akkor hogy lehet, hogy ezzel sem déli szomszédaink - az egykori Jugoszlávia tagállamai, sem a szlovákok nem értettek egyet? - amint úgy látták, saját akaratuk szerint, saját előnyükre (húha) formálták a határokat. Illetve ha ti a 150 éves török, majd pl. az orosz megszállás alatt éltek (az utóbbi még valószínűsíthető), arról is ugyanígy vélekedtek?

Azaz, ha mindenki így gondolkozna, mint Ti, akkor a megszállók még mindíg hátunkon vágnák a fát..

stanci 2010.05.22. 09:00:59

@uramfia: Későn válaszolok, de megteszem!
Persze, hogy nem lehet belenyugodni, de valahogy semmi kedvem egy harmadik világháborút kirobbantani, és persze elveszíteni.
Mindig fel kell mérni, hogy milyenek a lehetőségek
van-e másik út.
Az biztos, hogy nagy ostobaság, ha állandóan ijesztgetünk mindenkit, készüljön csak fel minden eshetőségre.

Éhesló 2010.05.24. 20:54:09

@Samuzia: Ennek semmi köze az adott tájegységen ténylegesen beszélt nyelvhez.
Amiről írtam az az , hogy tanítják, megkövetelik és az értelmesebbje él is a lehetőséggel és többnyelvű.

Éhesló 2010.05.24. 20:55:35

@Pedró_27: nincs elsőbbsége, nyelvi egyenjogúság van. Ennek ellenére van franci, német és olasz Svájc. Ott a többség az adott nyelvet beszéli.
süti beállítások módosítása