A miniszterelnök utoljára teremtett magának esélyt arra, hogy komoly változásokat indukáljon a magyar társadalmi berendezkedésben. A legutóbbi adótervei határozott változást indíthatnak el, a vagyoni és fogyasztási adók szerepének erősítésével, s bizonyos társadalmi juttatások elrendezésével.
A Fidesz reakciójából az is kiderül, hogy a legnagyobb ellenzéki párt nem ellenzi ezt az irányt. Ismét elmondták, hogy ez nem más, mint megszorító politika (ami igaz), majd ahelyett, hogy a részletekbe mentek volna bele, elővették az előrehozott választás és a bizalmat elvesztett kormányfő jól bejáratott toposzait.
A nem beszélés ebben az esetben azt jelenti, hogy nekik sincs jobb ötletük.
Az is üzenet, hogy a jó hírt (az adócsökkentést) hozó Orbán Viktor nem nagyon szólal meg. Részben taktikai okokból – ha Gyurcsány adó témában nyomul, ez elhalványítja Orbán üzenetét -, részben azért, mert az adócsökkentés politikáját most éppen nem tartják adekvát üzenetnek.
Gyurcsány legújabb javaslatai jobbos javaslatok. A fogyasztási adó emelése rossz azoknak, akik viszonylag szűk pénztárcából fogyasztanak ; ezen az alapvető élelmiszerekre vonatkozó kivételek csak enyhítenek, ami a legszegényebbeknek jó hír. Mindenki másnak, aki ezen a szinten túl fogyaszt, az áfa emelése rossz hír. A vagyonadó pedig a vagyonnal rendelkező, inkább középosztályi és alsó –középosztályi családok terhelését növeli.
Miután Magyarországon az alsó-középosztály és a középosztály jóval kisebb jövedelemmel rendelkezik, mint Nyugaton, ezért a komolyan vett vagyonadó erős terheléssel jár majd ( viszonylag kevésből kell viszonylag sok embernek viszonylag sokat fizetnie).
A vagyonadó előli menekülés a módosak, a mozgékonyak útja lehet, de Magyarországon ma vagyonfelhalmozás zajlik, annak bepótlása, amelyet 1948 és 1988 között megakasztott a kommunista uralom. Azaz, ez egy olyan adóbázis, amely egyelőre kiapadhatatlan forrás lesz.
A polgárosodás és a vagyonadó. - A vagyonadó a polgárosodás útja. Összekapcsolja egymással a vagyon-tulajdon-adófizetés fogalmait, s az adófizetés-közpénzek körét is. Akkor alakul ki ön-tudatos polgárság, vagy effajta gondolkodásmód, ha nem állampolgár és állam, hanem adófizetők és az állam viszonya teremtődik meg Magyarországon. A polgári forradalmak és átalakulások mozgatórugója is a saját tulajdon védelme volt, s az etatista-állampolgári kultúra átalakítását is ez formálhatja át.
Ha Gyurcsány ezt keresztülviszi – s a többi, meghirdetett intézkedése is megvalósul -, akkor a miniszterelnök kedvenc törekvése, a polgárosodás kap egy jelentős löketet. A tb járulék csökkentése, az szja sáv szélesítése felfelé a magyar államapparátus adóigazgatási reflexeit alakítja át. Nem a bérből és fizetésből élőkre alapozódik majd az adórendszer, hanem megjelenik egy alternatív logika, a vagyon megadóztatása.
A vagyon ezzel nem egy üldözendő és egyúttal elillanó, megfoghatatlan kategória lesz – amely helyett a megfogható jövedelmet kell terhelni -, hanem egy olyan jószág, amelynek növekedése akkor is jó, ha magán vagyon formájában ölt testet. Az állam akkor hízik majd, ha az állampolgárai vagyona is nő. A gyarapodás – a kis lakás nagyobbra cserélése és a kacsalábon forgó palota léte – már nem a köztől megtagadott magán – rész, hanem a közösséget pénzügyileg tápláló forrás lesz.
Egyébként ez a polgári társadalom és a közösség jólét összekapcsolódásának a momentuma. Sok Merci, sok közösségi bevétel.
A szükséges elem. – Mindez csak akkor nem válik az őszödi nagyotmondás és mellébeszélés részévé, ha a miniszterelnök ezúttal a sarkára áll, s végigviszi, amit gondol. Ha már megint csak a két napos médiasztori kedvéért dobta fel a legutóbbi javaslatait, ha hagyja, hogy ez is füstbe menjen, mint a kistulajdonosi részvényprogramja tavaly, ha javaslataival nem formálja át a baloldal gondolkodásmódját, akkor hosszú időre ez volt az utolsó dobása. Politikailag túlélheti, ennyire koncepciózus úgy sem tud lenni más a baloldalon, de paradigmát váltani, azaz a gondolkodási keret súlypontjainak áthelyezésével kísérletezni nem lehet kéthavonta. Nincs végtelen mennyiségű alternatív gondolkodási keret, s a megoldási lehetőségek sem végtelenek.
Az gyanús, hogy mint egy szappanoperát, úgy húzza ennek a sztorinak a vezetését. Az tragikus lesz, ha kedvenc fordulatához, az újabb két-három éves terv gondolatához tér vissza. Ha ismét csak toporog, s gondolatkísérleteket ereget, akkor ennyi erővel akár előrehozott választást is tarthatunk a nyáron.
Választási program? - Az is lehet, hogy ez lesz a választási programja.
De ha így lesz, milyen kormányfő az, aki hivatali idejébe mindig a következő ciklusára készül?
Nekem az érzésem az, hogy ezt azért nem meri bevállalni. Egy miniszterelnöknek az utolsó pillanatig programot kell megvalósítania, s nem egy következő megbízásra spekulálni. Főleg nem ilyen négy év után.
De hát Gyurcsány kormányzása során többször láttunk már karón varjút. Úgyhogy, tudja a fene.
Ha legutóbbi javaslatai is csak egy nagy stratégiai játék részei, akkor tovább apasztja a bizalmi tőkéjét. Amikor az tovább fog apadni, akkor az is világossá válik majd, hogy még mindig van neki. S akkor megint lehet majd reménykedni, hogy a Ferinek még mindig van miből.
Mindenestre ez most egy útelágazás. Ahhoz Gyurcsány Paradox Ferencnek kell lenni, hogy valaki a kormányzása harmadik éve elején jusson egy ilyen helyzetbe, amikor a normális kormányfők már a választási kampányra kezdenek készülni. De hát ez van. A mi Ferink az ilyen. S ez a mi országunk.