Orbán Viktor hatalomra kerülését nagy társadalmi várakozás és társadalmi elégedetlenség előzi meg. Általános érzés, hogy valami rosszul megy, a szocialisták nem jól kormányoznak, ezért kell egy olyan új politikai erő, amely majd végre megoldja a feszítő problémákat.
Orbán elég konkrét ígéreteket tett – eléggé markáns politikai mellett kötelezte el magát. Adócsökkentés, munkahelyteremtés, vállalkozások támogatása, egyes társadalmi ellátások értékvesztésének megakadályozása, hagyományos állami szolgáltatások megőrzése (iskola, vasút stb).
Orbán és a Fidesz kritikájának van egy másik vonulata is. A rosszul működő államvezetésről szóló kritika. A kormányzati – szakpolitikai – szaktudás szisztematikus bírálata.
Szerintem most először számítani fog, hogy mit valósít meg az ígéreteiből. Ha megvalósítja azokat, akkor bebiztosíthatja következő nyolc évre a helyét.
Az antikommunista csörtetés nem elég. Ha a szoci és liberális holdudvar teljesítmény nélküliségét a fideszes, jobbos holdudvar teljesítménynélkülisége váltja fel, akkor Orbán Viktor elveszíti az esélyt arra, hogy kiemelkedjen a hazai mezőnyből.
Orbán azt mondta, nem vágyik a miniszterelnökségre, hiszen az már volt. De ha erre nem vágyik, akkor valami plusz kell, hogy az emberek elhiggyék neki, hogy megválasztásának lesz (volt) értelme. A rezsimváltás nem elég. Ezt egyébként Orbán is érzi, s ezért próbál ideológiai tölteteket kitalálni.
Az ébredő konzervatív ideológiai képviselői az arisztotelészi „jó kormányzás” koncepciója alapján bírálják a szocialistákat. A jó kormányzás azonban nem a hatalmi és a befolyási pozíciók és övezetek elfoglalásában ölt testet, hanem abban, hogy a politikai közösség tagjainak érdekét szolgálják a politikai döntések.
A mindennapok szintjén könnyű összeszedni, hogy mi az eredménye a jó kormányzásnak. A bíróságok az ügyek 80 százalékát egy éven belül befejezik, a 90 százalékát pedig másfél év alatt. Az adórendszer tíz szabályból áll. Az okmányirodák hetente egyszer 8 és 16 óra között, a hét többi napján 12 és 20 óra között tartanak nyitva: a lakosság szolgálatában. A köztulajdonú vállalatokban alkalmazott tanácsadók javaslatait hasznosítják, s ezek a vállalatok a fogyasztók számára is érzékelhető hatékonysággal működnek, s makrogazdasági szinten is enyhítenek a terheken: kevesebb lesz az állami támogatásuk. A központi kormányzat a jelenlegi minisztériumi és országos irányítással foglalkozó intézmények alkalmazotti létszámát felére csökkenti. Ez egyben azt is jelenti, hogy az állami szabályok, s azok ellenőrzése csökken (dereguláció). A magyar állam eladósodottsága csökken, a felvett hitelek megtérülése nő. A hitelt egyre kevésbé az aktuális törlesztő részletekre használják, inkább fejlesztenek bele. A fejlesztések javítják az élet minőségét, s a beruházott összeg úgy növeli a nemzeti jövedelmet, hogy egyre kisebb lesz az ország eladósodottságának az aránya.
Erre négy év kevés, nyolc év elég ( az nettó hat év szabadon felhasználható időszak). Ilyen jellegű változások elindítása, menedzselése, sikeres végrehajtása miatt érdemes újra miniszterelnöknek lenni.
Ez még nem az államférfi teljesítménye. Az államférfi tartós eredményeket ér el. Háborúban ez egy sikeres védekezés vagy egy győztes háború aktív kivívását jelenti. A békében sokkal porózusabbak a célok. De az világos, hogy a társadalom szerkezetének átalakítása, egy tartós és eredményes szociális rendszer kialakítása, a gazdasági szerkezet tudatos átalakítása, a társadalmi játékszabályokat átformáló döntés: például egy olyan adóreform, amely jelentős mértékben visszaszorítja az adóelkerülést (még csak nem is a bevételeket növeli, hanem a társadalmi gondolkodást és viselkedést alakítja át).
Orbánnak olyan embereket kell találnia, kineveznie, akik fontos társadalmi intézményeket a korábbinál hatékonyabb módon működtetnek. Akik a korrektség, hatékonyság, tisztességesség alapján vezetik az intézményeket. Az intézmények megfelelnek annak a feladatnak, amelyet rájuk bíztak. Ezt a feladatot azonban nem csak tessék-lássék módon látják el, hanem a feladataikat komolyan veszik. Legyen az bíróság, rendőrség, televízió vagy állami fejlesztési bank.
Vannak pozitív példák az elmúlt időszakból. Az eva bevezetése csökkentette a feketegazdaságot; a vagyonadó bevezetése megszüntette a személyi jövedelemadó logikájára épülő adóztatást; a Magyar Rádió elnöke sikeresen alakította ki a közrádió profilját (újrapozícionálás), gazdasági működését, s a korábbinál sokkal nagyobb mértékben csökkentette a közrádió szerkesztőségeinek ide-oda húzó pártosságát. A mögötte levő Fidesz-MSZP egyetértés a hatékony politikai kompromisszumok példája is.
A felsorolt példák között van nagy és kicsi, intézmény átalakítás és mentalitást átformáló döntés.
Gyurcsány Ferenc kormányfői működése ma azért tűnik deficitesnek, mert a miniszterelnök nem fordított elég energiát és időt a pontszerű, a lokálisan ható és a társadalmi szabályokat felülíró új szabályok kialakítására. Kevés a konkrét eredmény, és túl sok a válságot keltő intézkedés.
Amikor azon nyavalygunk, hogy Magyarország lemaradt a régióban, a világban, s megkopott a fénye, akkor ezek a fontos társadalmi dimenziók, amelyben egy miniszterelnök teljesítménye mérhető.
Objektíven.
Ilyen témákról nem kell beszélni egy kampányban, mert ezek elidegenítő és az átlagos választó számára érthetetlen dolgok.
Az ilyen jellegű terveket előre kell elkészíteni, s utána meg kell valósítani azokat.
Az effajta program megvalósítása akkor sikeres, ha a miniszterelnök rátermett embereket talál meg, akik a társadalmi, intézményi, egyéni hatékonyság növelését valósítják meg. Alkothatják az Orbán Viktor Bizalmi Kör és Hálózat tagjait is, de ha csak a politikai megbízhatóság, értékazonosság és az ideológiai hűség számít, akkor az egyes intézmények működése az ideológiai célok öncélú megvalósítását szolgálja majd. Azért írom, hogy öncélú, mert a jobboldali irányítású köztévé csak akkor jó – a jó kormányzás helyi megvalósításaként -, ha működésével a közösség gyarapodik, s ha a köztévé megfelel egy modern társadalom által kívánt „jó köztelevízió” elképzelésének. Még a konzervatív önmeghatározás szerint is szükség van erre. Amit persze a jobboldalon belüli érték-fundamentalisták vitatnak majd, hiszen számukra nyitott kérdés, hogy mi is az a jó köztelevízió.
Az utolsó 100 komment: