Kóczián Péter

A politikáról és az életről szól

_

HTML doboz

Tony Blairt EU elnöknek!

2009.11.03. 22:24 Kóczián Péter

 

Az Európai Uniónak elnökként Tony Blairre van szüksége. A korábbi brit miniszterelnök kemény politikus, aki, ha megválasztják, súlyos szereplője lehet az EU alakításának. Az Európai Unió pont ezt igényli.
 
Az EU-nak politikai ügyekre kell koncentrálnia. Olyan ügyekre, amelyek manapság félre vannak söpörve, de ettől még beszélni kellene róluk.
 
A legutóbbi válság, amely 2007 óta bontakozott ki, megmutatta, hogy a világ Európát egységes egészként kezeli. Az afganisztáni háború pedig világossá tette, hogy Európa katonailag aktív. Az izraeli –palesztin konfliktus és az iráni nukleáris krízis pedig az európai kormányok koherens külpolitikájának teljes hiányát hozta a felszínre.
Európa a globális szereplővé válás küszöbére jutott. A külvilág egységes egységként kezeli, miközben az európai politikusok képtelenek szembenézni ezzel.
 
Tony Blair egy népszerű figura. Történelme van. Hatással tud lenni a közönségére. Nézzük csak meg az előadói piacot, amelyben egy ember pillanatnyi piaci értékét abban az összegben lehet lemérni, amennyit mások hajlandók fizetni a fellépéséért. Tony Blair Clinton környékére tornászta fel magát, egyike a legjobban fizetetteknek ( 100 ezer dollár alkalmanként).
 
Ennek az embernek van karizmája. Szexepilje a médiában.
 
Kemény akaratú és bátor. Van tennivalója. Szemmel láthatóan, mindig van mit tennie. Ez egy olyan ember, aki mérhető sikereket akar elérni.
 
Európa ilyen embert igények. Egy embert, akinek vannak politikai ambíciói. Aki megtanult politikai konfliktusokat létrehozni és kezelni. Olyan ember, aki nem függ a pozíciótól.
Egy ember, aki vágyik egy második nagy körre a politikában.
 
Nagyképű? Igen.
 
Szüksége van Európának valakire, aki átlát a brüsszeli diplomácia feje felett, s képes felülemelkedni a nemzeti érdekeken? Szerintem igen.
 
Gondoljunk csak a kínaiakra, az indiaiakra, s persze az amerikaiakra. Az EU-t alapból nem veszik komolyan, kivéve a kereskedelmi ügyeket. Az EU politikai erejének növeléséhez egy olyan emberre van szükség, aki az EU erejét képes a világszínpadon megjeleníteni. Ugyanis nincs olyan politikai mechanizmus az EU keretein belül, amely egységes politikai akaratot tudna, akarna kiizzadni magából.
 
Európának befelé is szüksége van valakire, akitől még az államfők és a miniszterelnökök is elolvadnak, ha felhívja őket.
 
Blair felelőssége abban rejlik, hogy a szexepiljét közvetlen politikai befolyássá alakítsa. Egy kedves, együttműködő politikus, mint Juncker, a luxemburgi miniszterelnök, kellemes partner lehet a dohányzó asztali beszélgetésekben, de amit Európa igényel, az a nagy duma. Egy nagyszájú, akaratos csávótól, mint Blair.
 
A politikai együttműködés kialakítása erős politikai akaratot igényel. Giscard D’Estaing és Helmut Schmidt, Mitterand és Kohl kapcsolata azt bizonyította, hogy erős politikai vezetők vizíója élteti az országok közötti politikai együttműködést.
 
Blair nagyon elkötelezett lenne, hogy az elnöki székben valami jelentőset alkosson.
 
A következő időszakban nem szakpolitikai egyeztetésekre, hanem általános politikai ügyekben való együttműködés erősítésére van szüksége Európának.
 
 

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://koczianpeter.blog.hu/api/trackback/id/tr761497234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2009.11.03. 23:46:26

TB Egy primitív tipikus ostoba utolsó amerikai seggnyaló angol. Egy leprajárvány jobban kéne az EUnak, mint ez a tag.
Hálistennek nem is vsz, hogy lesz belőle valaki.

Olyan elnök kell, aki tényleg európai. Anglia meg lassan (az írekkel, lengyelekkel, csehekkel karöltve) élhetne a kilépési jogával.. És oldják meg a kis országaikat EU nélkül. Még angliának se nagyon menne, nemhogy a lengyeleknek..

zsombor 2009.11.03. 23:57:24

kedves kortesbeszéd (és én bírom Blairt), de ha nem annak szántad, én hiányolok belőle egy-két dolgot.

a) Sarkozy és Merkel megállapodtak abban, hogy konzervatív jelöltet akarnak. nem kenem fejből a szavazatarányokat, ha Blair hozza a keleti újakat, Spanyolországot meg még valami látható szavazatszámú balos országot, azzal összejöhet neki?
b) azt mondták az emberei, addig nem kampányol, amíg nem él a lisszaboni szerződés. hogy néz ki egy ilyen kampány? és ha úgy, hogy kormányfőket győzköd, jó ez így?
c) a nagy európaiságba bele kell, hogy férjen az, hogy az egyik legeuroszkeptikusabb tagállam adja az elnököt, még akkor is, ha ő maga nemigen volt az? (vagy, megfordítva: kizáró ok, ha szegény olyan tagállamba született, amely euroszkeptikus?) és ez hogy hatna a pozíció megítélésére, amelynek elfogadtatásáért vagy súlytalanításáért sokat tehet az első elnök?
d) miután ő minimum elfáradt (kevésbé megengedően: nagy, nyitott kérdésekben, egészségügytől oktatáson át közbiztonságig kudarcot vallott), és ezért megbukott, jó ötlet adni neki egy földrészt? vagy ez teljesen más történet, mert itt diplomáciázniai kell, nem szakpolitizálnia?
e) nem baj, hogy ő erősen Bush-párti volt, Obama meg, ugye, vajmi kevéssé az? vagy mindegy, mert itt mégsem a diplomácia a lényeg, hanem hogy befelé megmutassa Európának, hogy van olyan, hogy Európa?

Megvagy hadnagy 2009.11.04. 00:07:21

Ket dolog ellene: Irak, illetve egy olyan orszagbol jonne, ahol jovore kormanyvaltas lesz, egy meg eu-szkeptikusabb vezetovel, Cameron-nal.

Marrs101 2009.11.04. 00:33:45

Négy éve élek angliában, tudom mi az átlag angol véleménye Tony Blair-ről:
BUKOTT POLITIKUS
Ennyi erővel javasolhatnád Gyurcsányt is.
Az angolok általában nem túlzottan szimpatizálnak az EU-val. A franciákat nem becsülik semmire, a németeket meg csak az elmúlt száz évben kétszer tönkreverték.(legalábbis ők így emlékeznek...) Szóval beállni az EU-ba "harmadhegedűsnek" a két lenézett/legyőzött mögé... statisztálni... Ennél az angolok sokkal többre tartják magukat. Ennek ellenére ha még ők is azt mondják, hogy az EU azért Blair-nél többet érdemel...

józan' 2009.11.04. 00:41:30

Blair nevében köszönjük ezt a promószöveget Péter. Bár azt nem tudni sikerült-e valakit meggyőznöd vele, azért kitartás.
Kell ilyen is a mélyenszántó elemzéseid közé.

OliviaJune 2009.11.04. 01:27:30

Péter, az 'elemzéseid' nyelvezete rettenetesen, hogyismodjam: renyhe! Talán egy kis stilisztika nem ártana...
Szerencsére politikusokat nem 'szexepiljük' szerint tartjuk hitelesnek.
Ajánlom figyelmedbe Noam Chomsky előadását,(LSE-London, 2009. október 29.)
www2.lse.ac.uk/PublicEvents/live/LSELive_previous.aspx

aki rettenetesen jó viccnek tartja Blair EU-elnöki ambícióját :P

Alt Gr 2009.11.04. 06:47:29

Igen, igen, ez mind igaz lehet, csak hát ne felejtsük el, hogy Tony Blair megbukott, ő már a múlt embere, hülyeség lenne rehabilitálni. Tony Blairhez hasonló ember kéne, de Tony Blair 2010-ben ne legyen az EU-elnöke!

==T== 2009.11.04. 07:00:49

@sanche: Így van, gond nélkül hazudott az Iraki beavatkozás nélkül. Az ilye nalakokat nem EU elnöknek kell megtenni, hanem el kell szépen felejteni...

Joseph Adama (törölt) 2009.11.04. 07:10:22

Hiteles, mint Gyurcsány Ferenc. Az Eu meg ne legyen már döglött politikusok elfekvője !

Amir 2009.11.04. 07:10:23

M. Dzurinda for president

Gera 2009.11.04. 07:55:44

Szvsz az EU élére mégiscsak egy európait kéne választani, nem egy amerikait :)

drkovax 2009.11.04. 08:22:29

Blair hiába tért meg katolikusnak, ez még magyarra fordítva is csak annyit tesz, hogy átment Gyurcsányból Szilibe ;-). Nem szabad, hogy nagy tagország adja az elnököt. Nem árt ha egyébiránt is kisebbségekhez tartozik: keresztény, nő, keleti. Mondjuk egy jobbos balti női politikus, mint Vika-Freiberga asszony ...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.11.04. 08:27:29

@zsombor:
"mert itt mégsem a diplomácia a lényeg, hanem hogy befelé megmutassa Európának, hogy van olyan, hogy Európa? "

Igen. Vagy ő, vagy más. De ez lenne a fontos.

tevevanegypupu 2009.11.04. 08:35:02

Miben es mikor volt hiteles Blair? Hazug, bukott politikus. Eppen jo lenne EU elnoknek?

Éhesló 2009.11.04. 08:59:53

TB a bozót gyuri által elindított iraki hazugságkampány egyik fő motorja volt, ettől hiteltelen és szavahihetetlen (már ha ilyesmiről politikusok kapcsán egyáltalán lehet beszélni).

CSÉ 2009.11.04. 09:38:33

Ha csak az akarnokságon múlik az EU elnökség, akkor miért nem javaslod rögtön a mi fletónkat? Akarni ő is akar, de nagyon, és úgy mutatja víziója is van, igaz kéthetente mást mond, dehát jó az.
Blair amúgy tökéletesen alkalmatlan EU elnöknek. Egyrészt angol és mint udjuk az angolok évtizedek óta az eu-integráció kerékkötői, másrészt a britt munkáspárt olyan neoliberális programmal állt elő az ő kormányzása alatt, amely még Angiában is elég meredek, hátmég a kontinensen! És ami a legrosszabb Blairben, hogy nagyon megosztó személyiség: serviensen meghajol az amerikai érdekek előtt és az atlanti kapcsolatok oltárán feláldozza az európai egységet. Éppen ezért nem lenne jó EU elnök belőle.

Kumar Soriwat 2009.11.04. 09:54:44

Ne felejtsük el, hogy az EU-elnöki poszt semmilyen döntési jogkörrel nem jár, "csupán" lobbizni, az EU-tanácsot befolyásolni lehet a székből. Fontos, de egyelőre inkább szimbolikus szerep az EU arca; a Kissinger hiányolta telefonszám.

Kérdéses viszont, mekkora súlya lesz a pozíciónak a jövőben. Ahogy zsombor is írta, az első elnök két és fél éve inkább eszerint lesz meghatározó.

Nem hinném, hogy Blair elnyeri a posztot Merkel és Sarko támogatása nélkül, a többi ellene szóló érv innentől szinte lényegtelen. Jó eséllyel Miliband lesz az egy szem balos a három új szereplőből.
süti beállítások módosítása