Kóczián Péter

A politikáról és az életről szól

_

HTML doboz

A közös zakó

2010.04.17. 17:30 Kóczián Péter

 

A Jobbik kapcsán a megértés a fontos és nem az elhatárolódás.

Mindenki jobban tenné, ha komolyan elolvasná a Jobbik programját, s elgondolkodna azon, mitől olyan népszerűek.
Vitathatatlan, hogy cigányellenes és rendpárti, a demokratikus rendet bizonyos elemeiben – főleg az államhatalom erőszak monopóliumát illetően – megkérdőjelező a Jobbik programja.
Azért írtam ezt le először, mert szeretnék túllépni a Jobbikot érő kötelező fújoláson.
Egy közel húsz százalékos százalékos első fordulós eredmény után nem lehet már azt mondani, hogy a szélsőséges jellegük miatt rekesszük ki őket. Ezzel ugyanis több százezer embert rekesztünk ki a magyar társadalomból. Vicces, körülbelül annyit, ahányan a cigányok vannak, akiket szintén szeretünk kirekeszteni. Vagy legalábbis nem venni róluk tudomást.
A Jobbik sikerének titka, hogy rezonál a politikai közösségben lévő véleményekre, problémákra. Mindenkinek ajánlom, hogy egy hétvégén kezdje elolvasni a Fidesz és az MSZP programját. A dagályos semmit mondás és a közismert klisék pufogtatása közben, legkésőbb úgy a tízedik, huszadik oldal táján mindenki ásítani fog, annyira érdektelenek a két párt szövegei.
Ha megvakarjuk a felszínt, akkor mind a két nagy párt ( az MSZP is az, relevanciáját tekintve, nem kell bedőlni a pillanatnyi állásnak) egy politikai patthelyzet fogságában van, amelyet egymás között alakítottak ki.
Nézzük csak meg az e heti fejleményeket: az MSZP megvádolta a Fideszt azzal, hogy el akarja törölni a sikeres adóprivilégiumokat, az eva-t és az ekhót. A Fidesz ezt határozottan cáfolta.
És ha mégis ez lenne a tervük, s megmondták volna, akkor mi lenne? Az MSZP szakpolitikai viták helyett – melyet annyira, de annyira, de annyira kedvel és fontosnak tart – azonnal letámadná a Fideszt, s nem a demokratikus viták színvonalának védelme, hanem a szavazatszerzés, szavazatcsökkentés lenne a célja.
A politikai küzdelem folyamatosan marta a racionális vitákat: a teret, amelyben létrejöhetnének, az értelmiség pártpolitikától független szerepét, a sajtó politikától való függetlenségét. A nagy politikai pártok erős uralmi-befolyási övezetet hoztak létre a nyilvánosságban, de ennek volt egy ára: a táboron és az országon belüli vélemény-pluralizmus csökkenő tendenciája, a témák politikai kötődésektől vezérelt, politikai érdekek alapján kialakított tematizálása.
Schmidt Mária tegnap mondta a Radiocafés műsoromban, a Szinkrontolmácsban, hogy milyen érdekes: amíg Orbán nem adott pénzt a budapesti metróra, addig ez a Fidesz Budapest-ellenességének a jele volt. Amikor nyolc év alatt sem épül meg a 4-es metró, ennek semmilyen politikai jelentése nincsen a baloldalon és a liberálisok között. Lehet a történtek alapján vitatni ezt az értelmezést?
A Jobbik (és egyébként az LMP is, csak ők más tészta) ebben az űrben robbantott. Az MSZP-n belüli vita a „cigánybűnőzésről” azért volt diszfunkcionális, mert nem MSZP-s politikusoknak és egy rendőrfőkapitánynak kell először bedobnia, megvédeni ezt a fogalmat. Ha az értelmiség merne szabadon beszélni, akkor a vita lezajlana értelmiségi keretekben, s ha a fogalom és szemlélet elfogadhatatlan, a vita akkor is segítene kialakítani azt a szemléleti-fogalmi keretet, amelyben a kirekesztés nélkül lehet beszélni a cigányokkal kapcsolatos percepcióktól és tényekről.
Nem elég felháborodni, hogy így nem beszélünk, hanem végig kell gondolni, hogyan beszélünk arról, amit a szavazatok tanúsága szerint több százezer ember igaznak gondol. A demokratikus értelmiség – jobb és bal- egészen impotens abban, ha új jelenségekhez kreatívan kellene viszonyulnia.
Ez nem csak a szélsőséges ügyekben van így. Nemzet, nemzeti büszkeség, a globál és lokál viszonyrendszere és még sok ezer olyan téma van, aminél egyszerűen lebénulunk.
Miért nem MIÉP?
A MIÉP Csurka István egyszemélyes vállalkozása volt. A MIÉP arról beszélt, amiről Csurka. A Jobbik programja – fájdalom – ennél mélyebb, okosabb, s problémaérzékenyebb gondolkodásról tesz tanú bizonyságot. A Jobbik programját nem egy ember szülte meg, s nem egy ember gondolatvilágát tükrözi. A Jobbik programja izgalmas, érdekes, gondolatébresztő, aktuális. Egy nagyon egyszerű teszt világossá teszi ezt: a jövendő történészei 2010 és az elmúlt néhány év Magyarországát nem az MSZP és a Fidesz, hanem a Jobbik programjából értik majd meg; ebben találnak majd az aktualitásokra utaló felvetéseket.
Elítélhetem ismét a cigányellenes és a többi szöveg részeket a Jobbik programjában, hogy nehogy a relativizálás és empátia tavában elsüllyesszem a demokratikus értékeket, de akkor mikor foglalkozunk a program egyéb tanulságaival?
A magyar értelmiség bizonyos dolgokat nem tárgyal ki. A cigányellenesség és az antiszemitizmus a magyar kultúra, főleg a politikai kultúra szerves és erős kulturális formája, kerete, témája, nem csak a művelt tollforgatók világában, hanem a civil emberek fejében. Nem mindenkiében, számos kortársunk visszaemlékezése szerint Budapesten, egyetemen, politikailag tudatos emberek közé kerülve szembesültek először az antiszemitizmussal. A cigány gyűlölettel való szembetalálkozás nélkül is le lehet élni néhány évtizedet Magyarországon (ez azért a ritkább eset).
De itt nem csak ezekről a sláger témákról van szó. Nem szakadtunk el Kádártól, nem Nagy Imre a hősünk, s erről nem lehet beszélni. Gyurcsány Ferenc pártelnökként és miniszterelnökként vetette fel, hogy Nagy Imre az MSZP hőse, s nem lehet kétértelműnek lenni Kádárral szemben. A baloldali pártelit, a baloldali értelmiség, s a jobboldali média és értelmiség együtt asszisztált Gyurcsány radikális, a mostani rendszer ideológiájának, közös platformjának teljesen újszerű kialakítását célzó javaslatához. Ez legalább annyira fontos téma, mint a cigányok és a zsidók megítélése. A tábor –szemlélet érvényesült, amely egyébként táboron belül is érvényesült: Gyurcsány antikommunizmusát az MSZP elutasította.  
A lényeg, hogy egy rendszer jött létre mindebből, amelyben már mindenki tudta, mi a dolga, mit szabad és mit nem.
A Jobbik meg jött, megtörte a tabukat, félresöpörte az áporodott levegőt, s győzött.
Szerintem nem elhatárolódni kell a Jobbiktól, hanem a kialakult rendszer kritikájaként értelmezni a Jobbik vonzóerejét, s levonni belőle a tanulságokat.

62 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://koczianpeter.blog.hu/api/trackback/id/tr191929696

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A kétharmad és a diktatúra 2010.04.19. 18:52:02

Már látom, amint tömegek szavaznak a kétharmad ellen a második fordulóban. Biztosan sokan féltik a demokráciát. Elől Debreczeni és Bauer fog menetelni, időnként Gy. Fletó félrehajtott fője is fölbukkan majd a képernyőn, mögöttük milliók a kétharmadtól ...

Trackback: A magyarok 2010.04.17. 19:02:55

Tegnap, miközben a hokedlin ücsörögtem a konyhában és a hűtőben talált lecsókolbász maradékán nyammogtam, végre rájöttem a nekem rendelt célra. Ideje pislákoló gázlángot gyújtanom az éjfekete sűrű rengetegben, és összefoglalnom – miért is a magya...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freesleep 2010.04.17. 19:09:43

jó szar helyesírás

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.04.17. 19:12:08

Nagyon jó! Teljesen jogosak a felvetéseid, de a különböző táborok elvakult fanatikusai nem igazán gondolkodnak! A jobbik meglátásai nem minden alap nélküliek és a "nagyok" tényleg csak látszatintézkedéseket tettek eddig, dumáltak általánosságokat. A jobbikos vonal azonban nem járható, de nagyon jók a probléma felvetései - a válaszaik nem. A kérdéses az, hogy az új kormány ezeket is meg tudja-e válaszolni? Az eddigi(ek) nem.

Peppone Botazzi 2010.04.17. 19:24:46

Én komoly összeget tennék rá, hogy a Jobbik innentől kezdve 1-1,5 éven belül meg kell vívja az első belharcát. Parlamenten belüli felpuhulás és a keményvonalasok között. A felpuhulás elkerülhetetlen, bizonyos szintig be kell csatornázódniuk a parlamenti intézményrendszerbe ami a szuperradikális résznek nem lesz egyszerű feldolgozni. Hosszú távú jövőjük attól függ hogy erre miként tudnak felkészülni.
Szerintem....

sztd 2010.04.17. 19:26:24

Amikor a cigányprobléma folyamatosan tabu volt, akkor azt éreztem, hogy egyszer majd a határidő lejár, a bomba robban, és akkor már nem lesz normális, csak véres megoldás.
Erre jött a Jobbik, szerintem kicsit idejekorán, és a koraisága miatt megkezdte a gőzleeresztést. Ezzel eltolta a határidőt, de napirendre vette a problémát.

Az a véleményem, hogy óriási szerencsénk van velük. Remélem a Fidesz él a lehetőséggel, mert szerintem csak tovább tart, nem örökké.

Peppone Botazzi 2010.04.17. 19:27:37

@sztd: Ez is rendhagyó meglátás. Sok igazsággal. Van benne valami...

Táltos.TV · http://www.taltos.tv 2010.04.17. 19:37:00

Korrekt! Tegnap kicsit más szemszögből, de hasonlóan fogalmaztam én is...

feketepille.blog.hu/2010/04/16/jobbik_fasisztak

tölgyes 2010.04.17. 19:38:42

Kedves Péter!
Egyetértek a magyar értelmiség értékelésével. Sajnos csődöt mondott. Csődöt mondott 90-ben. (Emlékezzen vissza arra, milyen felzúdulást váltott ki Antall kijelentése a lélekben 15 millió magyarról, vagy a hordót a szónoknak kifejezés hordót a zsidónakra fordításával.. aztán ott volt a törvénytelen taxis blokád, amit egyes értelmiségiek (akik némelyikéről utóbb kiderült, hogy III/III-as ügynökök voltak.. )az 56-os forradalomhoz hasonlították. Vagy ott volt az értelmetlen vita a korona körül 200-ben, aztán ott volt az állampolgári népszvazás ügye, amikor az értelmiség egyik része nyugdíjvesztéssel, 23 millió románnal riogatott...Most aztán itt tartunk...a Jobbiknál... akiket én ugyan megértek, nem is gyűlölök, csak nem fogadom el. 1000 szer leírtam: érthető a gárda népszerűsége, ha az állam nem védi meg a vidéki ember életét és vagyonát.. se a cigányét, se a nem cigányét...:::((

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.04.17. 19:57:31

Vajon az Új FMPSZ kormány megint tele lesz volt komcsikkal?

Kövér László - KISZ titkár, és Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága és az alá tartozó Társadalompolitikai Intézet munkatársa
Orbán Viktor; - Gimnáziumi, majd egyetemi KISZ titkár (Orbán apuka párttitkár volt az átkosban.)
Mikola István - Hazafias Népfront, elnök
Fónagy János - MSZMP tag
Vonza András - MSZMP tag
Szabadi Béla - MSZMP tag, munkásőr
Varga Mihály - KISZ titkár
Rogán Antal - KISZ titkár
Deutsch Tamás - KISZ titkár
Orbán Győző - párttitkár (Orbán anyuka pedagógusi pályát cserélte fel egy pártbizottsági állásért.)
Pozsgai Imre - MSZMP KB tag
Szűrös Mátyás - MSZMP KB tag
Stumpf István - MSZMP tag, Hazafias Népfront alelnök
Járai Zsigmond - MSZMP tag, kormánytag, III/2 ügynök
Matolcsy György - MSZMP tag, III/2 ügynök
Martonyi János - MSZMP tag, kormánytag, III/2 ügynök
Ligetvári Ferenc - MSZMP tag
Chikán Attila - MSZMP tag
Pintér Sándor - MSZMP titkár

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.04.17. 20:03:24

Sajnos a Jobbik tabutörése semmit nem ér. Mivel alapelveiben nem egyszerűen rendpárti, hanem a magyar közösségen kívüliek rendkordonok közé szorításának pártján áll, ezzel sokakat elijeszt, a még helytálló és értelmes felvetései mögül is elveszti a hitelt.

A Jobbik egy fasisztoid párt, mert hívei Szálait kedvelik, a zsidókat gyűlölik, a magyar nép felsőbbrendűségében hisznek, és más népek határozott alsóbbrendűségében. Ilyen elvekből kiindulva még a legjobb ötletet se fogják a még hiteles politikusok és értelmiségiek megvitatni.

Amire nagy szükség volna, az a cigányok helyzetének reális felmérése, és a lehetőségek tisztázása. Az nem megy, hogy itt él egy nép gyakorlatilag minden magyar szerint a nyakunkon, mert nem tud, de nem is akar kilábalni a társadalom legaljáról. Eddig csak látszatintézkedések történtek, de a valódiak megvalósításához nem lesz elég a Jobbik fröcsögő propagandája.

Ha van eszük, csak olyan felszólalásokra szorítkoznak, amelyek az eddigi procigány intézkedések hatékonyságát firtatják. De nincs eszük, mert Vona nem lesz ilyen visszafogott, és ezzel 4 évben determinálja a saját politikai létezését is.

Kivlov 2010.04.17. 20:10:39

@Agyalapi:

Azért nem ér semmit a felvetése, mert a halvérű maszop-szadesz-fityesz nem meri megszívatni a cigókat.
pedig csak annyit kéne, hogy:
- nincs segély csak mondjuk fél évig
- csp, különféle egyéb támogatások csak adóból levonhatóan vagy természetben
- gyerekek után pénz csak akkor, ha volt X év munkaviszony

úgy hirtelen, másnaposan ennyi.

Adjon az Isten...

helota (törölt) · http://www.bibliotecapleyades.net/biggestsecret/biggestsecretbook/images/biggestsecretbook42.jpg 2010.04.17. 20:12:29

Korrekt.
Végre valaki érdemben is kezd foglalkozni a problémával az üres vagdalkozás helyett.
De ez még csak kóstolgatás sem. Kezdetnek jó. Ha egy pár publicista beszáll ebbe a vonalba elkezdődhet az érdemi párbeszéd a témáról és lassan,nagyon lassan tisztább vizet lehet önteni a pohárba.

manipul 2010.04.17. 20:17:06

Kóczián Úr!
Végre tartalmasan írt. Ezért érdemes volt tollat venni a kezébe és nekem is érdemes volt elolvasni. Az értelmiség bénultsága ügyében azonban el kell gondolkozni a média felelősségén. A média ugyanis az értelmiség beszélő része, másrészt közvetít -ezért média- az értelmiség és nem értelmiség felé. De nem a valóságot, hanem erőltetett dicséretet illetve fenyegetést. Ha a liberális, meleg, toleráns szót használod, megsimogatják a fejed, ha cigányt mondasz rasszista vagy. Ez azonos lenne a fajgyűlölővel? Mikor kérdezi meg már egy újságíró, hogy vajon a cigányok szeretnek engem és ha igen, mivel mutatják ki. Ön már megkérdezte? Olyan szavakkal lőnek amit nem is értek, pld liberális, kirekesztő, megosztó, lúzer, stb. Érdekes módon ez kliséfolyam az értelmiségre jobban hat, mert jobban igyekeznek a demokratikusan álcázott propaganda etikettjének megfelelni. Meg az állásukban megmaradni. A rendszerváltás óta állandóan félre van állítva az inga a "jobb" és "baloldal" között. Ez kb. úgy szól, hogy ne mondj rosszat GYF-ről és ne mondj jót OV-ről. Ez még ma is tart, miközben Orbánban tocsog az ország. Most, mikor már nem lehet jót mondani GY-ről, akkor a média közös kesergésre szólít föl. Miért is?
Persze ez egy bonyolultan egyszerű manipulációs folyamat és nagyon téved aki azt hiszi, hogy magyar jelenség. Nevesnek mondott világlapok néznek félre ha félre kell nézni, és meresztgetik a szemeiket, ha úgy kívánja az érdekük.

hátezgáz 2010.04.17. 20:21:53

@IGe: Hehe, honnan volt ennyi türelmed összegyűjteni?

hát, ez gáz... LOL

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2010.04.17. 20:29:30

Úgy gondolom, hogy a Jobbik eredményében nincsen semmi különös, a listás rendszerrel szavazó parlamenti demokráciában mindig felbukkannak ilyen establishment-ellenes pártok, amelyek addig nyernek újabb szavazókat, amíg az establishment nem korrigál.

Ha a szocialista-liberális koalíció legitimitásának teljes elvesztésekor, vagyis Gyurcsány lemondásakor megtartják a parlamenti választásokat, akkor az LMP nem, a Jobbik pedig talán nem került volna be a parlamentbe. Ehelyett az emberek azt látták, hogy már a Gyurcsány is lemodott, és ezek még mindig itt vannak.... Hagyó, Hunvald. A Fidesz és az MDF listáján pedig egy évtizede ugyanazok a nevek.

Körülöttönk K-Európában szinte minden országban már ért el a Jobbikhoz hasonló párt ilyen eredményt. Jörg Haiderék addig meneteltek, amíg be nem vették egyszer őket a kormányba. Pim Fortuyn arra építette az egész kampányát, amivel egy önkormányzati választást megnyerte, és ha nem ölik meg, talán egy parlamentit is, hogy nem igaz, hogy a listán mindig visszajutnak a parlamentbe ugyanazok az odakozmált arcok.

Az olyan demokráciákban, ahol egyéni körzetek vannak, és ki lehet szavazni a kínossá vált képviselőket, ilyen pártok nincsenek. Nincsen továbbá Németországban, ahol betiltják őket. Ahol a listán ugyanazok az emberek maradnak bent a parlamentbenl, előbb-utóbb felbukkanak az efféle pártok.

Egy szó mint száz: én nem értek egyet Péter elemzésével. A Jobbik lehet, hogy ügyesen szedte össze a cigánygyűlölőket, az EU-szkeptikusokat és a budapesti antiszemitákat, a betiltott gárdistákat, nem ezért ért el ilyen eredményt. Amiről beszélnek, arról beszél a többi párt is, csak azokból momentán mindenkinek elege van. A Jobbik programjában az igazi nóvum a rovásírás oktatásának követelése és a sumér-magyar rokonság, de szerintem ezekből ki fog fogyni a lendület.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.04.17. 20:30:54

@hátezgáz: Közös munka, aminek csak egy része az enyém. Ennek az enyémtől nagyobb és teljesebb listának, ezen írásom kommetjeinél megleled a forrását:

Az Orbán kormány mennyire is volt komcsi?
vilagnezet.blog.hu/2010/02/18/az_orban_kormany_mennyire_is_volt_komcsi

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.04.17. 20:31:23

Kedves Péter! Miután jól kinyaltad a jobbik seggét még le is szoptad. Gratulálok!

Balage1551 · http://fjord.blog.hu 2010.04.17. 20:39:31

Az elemzés nem rossz, vitaindítónak kifejezetten jó. (Amúgy érdekes, hogy Török Gábor pont ugyanezt fejtegeti a blogján, hogy nem (csak) elutasítani, hanem meérteni kellene a Jobbikot.)

Azonban felhívnám egy mondatra: "a jövendő történészei 2010 és az elmúlt néhány év Magyarországát nem az MSZP és a Fidesz, hanem a Jobbik programjából értik majd meg"

Ez nagyon merész és az egész írás hitelét rengeti meg. Hacsak nem vagy időutazó, ezt, így, kijelentő módban írni, kicsit merész.

Kelemen Csaba 2010.04.17. 20:46:59

Érdekes, hogy e cikkbe is bele tudnak kötni, főleg a jövőt tisztán látó (és fel is vázoló) hozzászólók.
Annyival egészíteném ki a pártok programjának olvasásár felszólító mondatokat, hogy a Jobbik programját is érdemes elolvasni. A vitatott cigányellenes pontok a 40. oldalnál kezdődnek... IV/4. Vissza a cigány-útról
Cigány-politikai program
De a szerzővel vitáznom kell, mert ez alapján nem lehet cigányellenesnek sem nevezni.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.04.17. 20:56:59

Végre egy olyan írás, ami legalább próbál korrektül hozzáállni a Jobbik-jelenséghez.

@IGe:

Hogy te mekkora seggfej vagy, az hihetetlen.

Orbán KISZ-titkár volt, jéééééééééé...

bazmeg, ez akkora, de akkora gáz, h aztán elmondta Nagy Imre újratemetésén azt a kibaszott komcsi szöveget, mi.

Nah, az ilyen hülyék miatt, mint te, bukott meg a maszop pártkommunikációja

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.04.17. 21:03:36

@malacz69【ツ】az oroszlánszínű: Még ha csak ennyi lett volna, de volt Viki a Liberális Internacionálé alelnöke is... Na az már érdekesebb. Pláne, amikor libsiznek... Bakker, elit...

Interlock (törölt) 2010.04.17. 21:06:30

Szerintem korrekt, illetve ez a rész: "A demokratikus értelmiség – jobb és bal- egészen impotens abban, ha új jelenségekhez kreatívan kellene viszonyulnia." - ez úgy, ahogy van, megérne egy (sok) önálló posztot is.
Tökéletesen egyetértek abban, hogy ha a leendő kormány és szakértői nem értik meg, mit jelent a Jobbik a rá szavazók egy részének, miért kapaszkodnak bele utolsó szalmaszálként a 20, de inkább több éve folyamatosan reményüket vesztő, központilag elfeledett emberek, akkor itt baj lesz. Mindenkinek.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.04.17. 21:08:10

@malacz69【ツ】az oroszlánszínű:

A tényektől miért akadsz ki?

Nos ha ennyire tetszettek az írásaim Oviról, akkor ajánlok még egyet, bár az is nagyon régesrégi, csak néhány éve töltöttem fel:

Szent István - Szent Viktor? Az ország megér egy misét.
vilagnezet.blog.hu/2007/10/05/szent_istvan_szent_viktor_az_orszag_mege

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.04.17. 21:14:39

@Interlock: Igaz! Bizony, ha ez a kormány végre rendet rak és jól végzi a dolgát, nem a mutyikat viszi, hanem dolgozik is, akkor a jobbiknak vége. Eltűnik, vagy legalábbis marginális lesz, nagyon. De ha a mutyi művek, az osztogatósdi-fosztogatósdi újjáéled most is, akkor sokkal erősebb jobbik lesz 4 év múlva, Viktor meg megy a cucialist útra. Ott végzi akkor. Ha megcsinálja rendesen a munkát, na azzal lehet 20 évre a jobboldalt bebetonozni a hatalomba!

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.04.17. 21:20:41

@Boli: Pontosan.

Az FMPSZ (tehát az egykori Fidesz) kapott még egy esélyt, de egyben az utolsót is. Mert amikor kormányon voltak, akkor na ők is jól elkurták a dolgokat. Ha nem tudnak szépíteni, mehetnek a kisgazdák, szdsz, mdf után ...

lüke 2010.04.17. 21:29:37

ámen
értelmiség meg nincs...........
mert emocionálisan dönt, s kiabál : kigyót s békát a másikra:)
én? na nem
én
t ö k é l e t e s
vagyok

folyamatábra 2010.04.17. 21:31:11

Kóczián pontos, mint többnyire.
Egy hasonló megközelítés:
"szokva vagyunk ahhoz, hogy ha valaki nem a mi nyelvünkön és szavainkkal szól hozzánk, úgy teszünk, mintha meg sem hallanánk...Aztán mégis mindnyájunk fejére dől az ól."
bővebben:
safeaccount.hu/illetve/megfogalmazni-egy-kerdest/

hoplita 2010.04.17. 21:31:30

Malacz linkelte, érdemes volt átkukkantanom és elolvasnom ezt az írást.
Annyi fröcsögés mellett üdítő egy józan, visszafogott elemzésféle.
Kiraktam a blogod a könyvjelzőbe, ezután sűrűbben meglátogatlak Péter.

Interlock (törölt) 2010.04.17. 21:32:01

@Boli: Jó pár olyan emberrel van alkalmam beszélni, akik - csúnya kifejezéssel - többszörösen érintettek a jelenlegi helyzetben (munkahely a környéken sincs, telket tartani, gondozni a lopások miatt felesleges, otthonra pedig a nagy kutya sem elég már). Ők valószínűleg két kézzel kaptak a Jobbik megjelenésén (sosem faggatok senkit, kire szavazott), viszont elegük van az időpocséklásból, egyszerűen unják az irányítás vakságát, a lehúzást, létbiztonság szélén egyensúlyozást stb. Véletlenül sem akarok vészmadár lenni, de ha egyiknek-másiknak az arcába nézek, azt látom, hogy egy alapvetően passzív, problémákat inkább megkerülő ciklus után ők már nem tollal fognak szavazni, hanem az első, kezük ügyébe kerülő tárggyal, akármi is lesz a következménye. Na, akkor lesz itt baj, nem pedig 20-50-akárhány százalékos Jobbik-eredménynél.

málnabarack 2010.04.17. 21:37:07

Gratula Kóczián Péter! Egyébként számomra mindig egyértelmű volt, hogy akik a Jobbikot fikázzák, nem olvasták végig a programjukat. Én a programjuk alapján szavaztam rájuk, nem mindenben értek velük egyet, vannak a jobbikhoz kötődő sajtóorgánumok, akik számomra sokszor kifejezetten taszítóak, de a programjuk alapján igenis azt lehet mondani, hogy egy jó irány. Persze hogy mennyire tudnák megvalósítani, meg hogy mennyi idő alatt... az egy másik kérdés. Egyébként mem hinném, hogy valaha kormányra kerülnek, így ebben a formában.

Rá Dios 2010.04.17. 21:44:36

Az a baj K.P. cikkével,. ami a Jobbikkal magával:

Tetszetősen tálalt részigazságok azok alkalmazásának következményei nélkül.

Tudom, bizonyos dolgok (eszmék, emberek) ellen az Ördöggel is szabad szövetkezni, de annak - ezt legkésőbb Faust óta tudjuk - ára van. Súlyos ára. Ami persze nem felmentés a dolgok megoldása alól. Csak igenis helye van az "egyrészt-másrészt" típusú mérlegelésnek, ha az nem is lelkesítő.

A cigánykérdést - bűnözést, nevelést, alkalmazkodást - nem (csak) az ő érdekükben, hanem magunk miatt kell megoldanunk. Drágán, lassan, fáradságosan, de legalább csináljunk végre egy - jobb szó híján - "cigányprojektet"!

is 2010.04.17. 21:58:06

@poszt: sajnos,és ez van TG-vel is, itt nincs betartva a társdalmi együttélés Maslow-i piramisa. az emebri jogok egyetemes nyilatkozata a beugró, akinek ez nincs meg, azzal nem lehet továbbmenni a következő szintre, akármit is mond.

a témákról lehet beszélgetni, azzal, aki nem ugrotta meg a beugrót, nem. teljesen legitim olyat mondani, hogy 'beszéljük meg a cigánykérdést', 'beszéljük meg az anitszemitizmust'. az 'értsük meg a Jobbikot' beszólásnak csak kára van, az első bekezdés miatt, mert azt állítja, hogy a beugrót át lehet ugrani. és ezt már kipróbálták, és _nagyon_ durva következményei lettek. senkinek nem javaslom, hogy ezt átugorja, a történelemkönyvek már megmutatták, hoyg ez mivel jár.

is 2010.04.17. 21:59:04

@is: és ezt akkor is, ha nem 900 ezer, hanem 9 millió szavazója van a Jobbiknak. ez nem számszaki kérdés.

dr kíváncsivagyok 2010.04.17. 22:02:35

@IGe: Schmitt Pál MSZMP párttag , a MOB elnöke.

dr kíváncsivagyok 2010.04.17. 22:05:28

Nem "közel 20 % - os" , hanem közel 15 % - os .
Nem gondolom ahogy a több százezer embert szeretné bárki is kirekeszteni ! Viszont az ideológiájukat , azt mindenképpen !

dr kíváncsivagyok 2010.04.17. 22:09:49

@Boli: Már minden jelentősebb párt próbálta rendbe tenni az ország dolgait. A Fidesz kapott még egy esélyt . Nem rájuk szavaztam de kívánom hogy sikerüljön, mert bele se,m merek gondolni mi lesz, ha nem ! Anarchia .

dzsugasvili 2010.04.17. 22:23:41

Remek, Kóczián úr, gratulálok. Végre megfogalmazta azt, amit már az EP-választások óta kellett volna:

"Egy közel húsz százalékos százalékos első fordulós eredmény után nem lehet már azt mondani, hogy a szélsőséges jellegük miatt rekesszük ki őket. Ezzel ugyanis több százezer embert rekesztünk ki a magyar társadalomból."

Az állítólagos demokráciacsősz Fidesz a jelenlegi csúcstartó az agyonhallgatásban, de a ballib média is nagyrészt az ordenáré fikázással van elfoglalva. Interjúkra viszont az esetek 1%-ában se hívják őket. Ami azért már egy 5%-os pártnál is mocskoság, egy 16.7%-osnál viszont már a népakarat lábbaltiprása.

daniferi 2010.04.17. 22:37:56

Szavazás előtt találkoztam egy 4 fős társasággal. Kicsit ittasak voltak, de ennek ellenére jól elbeszélgettünk. A vicces, hogy közülük hárman más párt hívei voltak, úgyhogy vita az volt rendesen :) Ami meglepett, hogy az volt Jobbikos, aki cigány volt és saját bevallása szerint is sokszor megállítják a rendőrök, mert "gyanúsan néz ki". Ő mondta, hogy ha van munka, dolgozik, s inkább a környékbeli megélhetési bűnözőktől fél, mint a szélsőjobb előretörésétől.

Egyébként én is osztom azt a véleményt, hogy ideje volt, hogy egy ilyen párt megjelenjen, mert így legalább ad némi reményt az embereknek. Annál rosszabb nincs, mint kilátástalanul élni, úgy, hogy még a vezetők is szarnak az ember fejére. Előbb-utóbb komoly problémák lehetnek, ahogy sztd is írta, akár véres megoldások is. Reméljük, lesz végre valami pozitív változás.

Az biztos, a Jobbik-ellenességnek meg kell szűnnie, inkább a jövőn kellene munkálkodni. Ha ezt látja a kisember, hogy ott fent is ölik egymást, sose lesz ebből az országból semmi.

Peppone Botazzi 2010.04.18. 08:36:54

@is: Ez nagyon szép lenne egy elméleti világban ahol mindenki filozófus.
Nézzük meg a mindennapjainkban egy híradót és számold össze hány emberi jog nem teljesül. Amiről te beszélsz az egy vegytiszta laboratóriumi társadalom ami jelen esetünkben totálisan diszfunkcionális lenne.
Túl vagyunk már azon a pontot hogy az országot ilyen előfeltételekkel ki lehessen mozdítani onnan, ahova most süllyedt.
Van egy pont ameddig lehet maszatolni, meg gügyögni, de utána már csak korbács és fegyelem. (ez kicsit sarkos de gondoljátok át)

P.Gáspár 2010.04.18. 15:40:51

Tipikus 'Hitler meg épített autópályát, milyen jó fej volt' jellegű gondolatmenet.

Kényes kérdést feltenni és utána ordas baromságot bedobni rá, mint lehetésges megoldás, még nem politika, és nem profizmus. Legfeljebb a legprimitívebb 17% legprimitívebb indulatainak meglovagolása, más néven populizmus, csak még a többi párténál is undorítóbb.

Ja, és ne beszéljünk már hülyeségeket: a 17% nem győzelem, főleg nem akkor, amikor kétharmados győzelmet ígérgettek két hete még a kedves híveknek.

Kiváló tisztelettel, maradtam.

P.Gáspár 2010.04.18. 15:47:42

@dzsugasvili: Népakarat lábbal tiprása, persze:D Mert talán az a Nép Akarata, hogy Vona interjú legyen minden olyan újság címlapján. Még a 17%-nak (akik nem a Nép) sem ez az akarata, hiszen a kurucon, a hunhíren meg a barikádon kívül kb. mindent bibsi-libsi sajtóként emlegetnek csak, akkor meg?

Már megint ez a hülye műhiszti.

Amúgy meg talán nem kéne 1000 eurót kérniük minden interjú előtt, amit megtarthatnak ha nekik nem tetszik a leközölt anyag, meg nem kéne konkrét tévécsatornákat fenyegetniük, és akkor lehet többen állnának szóba velük.

cotti 2010.04.18. 18:07:59

Respekt, a minapi Török Gábor írás után egy újabb higgadt, korrekt elemzés, még ha persze lehetne vele vitatkozni is...de nem ez a lényeg, hanem az, hogy értő, gyűlölet és elfogultság nélküli - vagy majdnem anélküli ;) - elemzés. A mai közállapotokra pedig jellemző, hogy ennek külön örülni kell, és szinte megható, ha néhanapján ilyennel találkozik az ember.

emzperx 2010.04.18. 18:18:49

@is:

hu.wikipedia.org/wiki/Az_Emberi_Jogok_Egyetemes_Nyilatkozata:

* Jog az élethez, szabadsághoz és biztonsághoz
* Jog a magántulajdonhoz
Kivéve ha "megélhetési bűnözés" áldozata a kedves polgár.

* A gondolat, lelkiismeret és vallás szabadsága
* A vélemény és kifejezése szabadsága
Kivéve ha a balliberális politikai nómenklatúra babaházikójának figuráit, vagy azokhoz köthető manipulációs eszközeit éri kritika: Lásd cigányság vagy holokauszt kritika.

Nem hiszem, hogy ezt tovább kell magyarázni.

emzperx 2010.04.18. 18:21:51

@is:

Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata:

* Jog az élethez, szabadsághoz és biztonsághoz
* Jog a magántulajdonhoz

Kivéve a "megélhetési bűnözés" áldozatai.

* A gondolat, lelkiismeret és vallás szabadsága
* A vélemény és kifejezése szabadsága

Kivéve ha a balliberális politikai nómenklatúra babaházikójának figuráit vagy manipulációs eszközeit éri kritika: Lásd cigányság vagy holokauszt kritika.

Nem hiszem hogy ezt tovább kell magyarázni.

emzperx 2010.04.18. 18:22:26

Kicsit lassú a feedback. Második hsz undo.

Felébredett 2010.04.18. 18:33:14

@Agyalapi: Ezt írtad:
"A Jobbik egy fasisztoid párt, mert hívei Szálait kedvelik, a zsidókat gyűlölik, a magyar nép felsőbbrendűségében hisznek, és más népek határozott alsóbbrendűségében."

Fogadjunk, hogy neked nem fizetnek azért, hogy ilyen hozzászólásokat írj! Tuti, hogy ingyen csinálod... Ezért sajnálnak téged ennyien egymillióan!

Tündér_Lala 2010.04.18. 19:01:43

Az írás tökéletesen korrekt.
@is: Pontosan ez a mentalitás, amely olyan mély válságba juttatta az országot. A probléma a tények, folyamatok letagadása, elhallgatása, szétkenése. A tények ugyanis függetlenül a PC-től léteznek, azokat fel kell ismerni és kezelni kell. Minden ellenkező híreszteléssel szemben ez a cigány és a nem cigány népességnek is az érdeke.
Az hogy aki felvet egy problémát azt szélsőségesnek bélyegezzük az nem oldja meg a problémát, nem tünteti el a negatív jelenségeket. Ezt hívták valaha voluntarista hozzáállásnak.

A jobbik megoldási javaslatainak egy részével én sem értek egyet, de az nem jelenti azt, hogy a problémát továbbra is le kell tagadnunk, hanem éppen ellenkezőleg, kezelni kell azt. (Megoldani rövid távon nem valószínű, hogy lehet.)

Dr. Bélus___ 2010.04.18. 19:44:59

@P.Gáspár: Az a helyzet, hogy diplomás, lassan PhD-s vagyok és én is rájuk szavaztam. Ehhez add hozzá, hogy az ELTE-n pl. tömegesen vannak Jobbik szimpatizánsok. Mennyire vagy benne biztos, hogy a legprimitívebb 17%-ot tudták csak megnyerni? A dologhoz add hozzá, hogy bizonyos közvélemény-kutatások is azt mutatják, hogy nem a Jobbikosok a legiskolázatlanabbak, hanem azt hiszem az MSZP-sek (ha jól csalódok az Indexen volt erről valami írva).

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2010.04.18. 20:31:02

Szerencsére azért a jobbik %-a ott fog kimúlni, ha tényleges és érdemi lépések történnek végre sok területen. Nem is kár, mert egy csomó pontban felvállalhatatlanok! Most viszont kellett, hogy sokak szembesüljenek a jelenlétükkel...

janot 2010.04.18. 22:01:08

@antal.daniel: Azért ez nem ilyen egyszerü, nem hiszem azt hogy a lecsuszott emberek szavaztak a jobbikra, sok fiatal, jóérzésü fiatal,a jövőben bizni hinniakaró ember szavazott rájuk, aki, fideszesek, kisgazdák, voltak.A fidesz gyüjtőpárt, és ezért nem hiszem, hogy az elvárásoknak meg tud majd felelni.
Szomorú,amenyi igaztalan mocskot zudítottak a jobbikra, én magam szimpatizánsként rájuk szavaztam, és csak megerősített döntésemben hogy mindenképpen és primitiv alürökkel akarták mocskolni Mert program máshol nem volt, csak ohalyok, és gratulálok Kóczián Úrnak a cikkéhez, az Echó tv-ben sokszor néztem szerettem a müsorait. A jobbi elnöke Vona Gábor azt mondta nem érdekli hányadik a sorban, a szekér menjen, és lám lám, a fidesz már a jobbikprogramját csemegézi, hát ezért van szükség a jobbikra, a Nemzetnek szolgálatra van szüksége, és nem törvényen kivüli poolitikusokra, Kontroll mindenkinek kell, Orbán Viktornak is, nem is tudja mit vett a nyakába e sok szavazattal.A jobbik és szavazóik nem fasiszták kikérjük magunknak,

Sportlövő 2010.04.18. 23:16:50

@Rá Dios:
Bizony súlyos ára!!! És ezt az egész ország érzi. Amikor a cionista politikai és gazdasági pénzhatalom érdekei előrébb valók mint a nemzet. Ez az elmúlt 32 év, beleértve vastagon az elmúlt 20 évet, közös nagy HAZAÁRULÁSA!!!
A Jobbikról meg csak annyit, hogy sokunknak nem a párt a fontos, hanem az ügy amit képvisel! Egyre több embernek nyílik ki a szeme és látja meg, hogy mi is folyik a világban. Véleményem szerint elindult egy olyan ébredési folyamat, amely megállíthatatlan. Az emberek rájönnek, hogy mi az igazi érték! Wass Albertet idézve: "Nem az a fontos, hogy ki mennyi pénzt hoz az országba, hanem, hogy ki mennyi jót, szépet és hasznosat tud cselekedni a Magyar közösségért."

Kelemen Csaba 2010.04.18. 23:29:17

Felmerült bennem egy kérdés: vajh' mi volt az oka, hogy e - szerintem korrekt, de néhol engem is vitára indító - cikk, miért most, az erőviszonyokat nagyjából sejtve és nem nagyon változtatható időben jelent meg?
Az elvakult szavazók amúgy sem szavaztak volna máshogy, az értelmesebbje pedig nem annyira jelentős létszám, hogy érdemi döntést befolyásolták volna, ha egyáltalán egy cikk alapján dönti el, kire szavaz.
Mindenesetre jobb későn, mint soha.

Sportlövő 2010.04.18. 23:34:21

@Boli:
Abban egyetértünk, hogy gyors, hatékony érdemi lépésekre van szükség! Tiszta szívből drukkolok, hogy ezeket a borzasztó állapotokat a Fidesz kormány hatékonyan tudja javítani. Bár azon elgondolkodom, hogy valóban Magyarország legnagyobb maffiavezérét kell belügyminiszternek, ill. egy MSZMP-s III/II-es ügynököt kell külügyminiszternek kinevezni. Na ez valóban vállalhatatlan!

P.Gáspár 2010.04.19. 00:14:26

@Bélus22222: Nos, ahogy érzed. Szerintem primitív dolog a magyarság kultúrális felsőbbrendűségével, a cigányok vélt és valós bűnözésével, a zsidóság általuk vélt gyarmatosításával kampányolni és szavazatokat szerezni, és ugyanez áll azokra is, akiket ezekkel meg lehet győzni. Sőt, mondok még jobbat: akit nem zavar, hogy az általa támogatott párt bort iszik, de vizet prédikál (sorra beégő emberkéikre gondolok, meg a ciki ismerőseikre), illetve kétharmados győzelmet vizionál, majd 17%-ot áttörő történelmi győzelemnek titulál, az szintén nem túl bölcs és tudatos szavzó. Még akkor se, ha jövőre fog PhD-t szerezni.

Mondom, szerintem.

Albuquerue 2010.04.19. 00:31:54

Többször elolvastam.
Megerősödött az érzésem: Kóczián sokkal világosabban és hatékonyabban is tudna írni az itt kérdésként lebegtetett miértekről és a válaszokról.

Albuquerue 2010.04.19. 00:34:13

@Sportlövő:
"A Jobbikról meg csak annyit, hogy sokunknak nem a párt a fontos, hanem az ügy amit képvisel!"

Igen!
Csatlakozom ehhez.

2010.04.19. 08:31:37

Ahányan a cigányok vannak? Na ne vicceljél, Péter, a szociológiai kutatások 5-600 e cigányt említenek és ezek nagy többsége magyarnak mondja magát. A helyes szám tehát 5-6%. Persze a cigány vezetők szeretnek minél nagyobbat mondani, ezért terjednek különböző fals számok. Hivatalosan meg csak 2%-nyian vannak.

Azok rettegők, akik a cigányság haramosan bekövetkező többségéről meg a cigánygyerekek többségéről beszélnek, nincsenek tisztában a tényekkel. A cigányság 200 év alatt se kerülne többségbe még a jelenlegi trendek alapján se, pláne nem, hogy gyermekszületési rátájuk folyamatosan közeledik a többséghez.

Schmidt Mária meg hülyeségeket beszél, mert a metró épült, ha lassan is. Orbán meg konkrétan leállította. Ez még önmagában nem is lett volna baj, de helyette nem csinált semmit.

Amúgy teljesen egyetértek.

harcsabajuszos 2010.04.19. 09:47:28

Nem olvastam eddig a blogod, de ez az írás korrekt.
Létező problémákról van szó, amelyeket a városi csürhe nem tud a hivatalos média szűrőjén kívül megítélni, s ezáltal a helyzet súlyosságát sem képes felmérni.
A szar már lassan a ventillátorig ér, ezért is látni, hogy a szigorúan titokban tartott fidesz program egyre több ponton fedi át a Jobbik programját.
A megoldásokat viszont még senki nem prezentálta, mert tart a következményektől.
Jó munkát.
süti beállítások módosítása