A magányosság bénítja le Orbánt és Gyurcsányt, fékezi Navracsicsot, bizonytalanítja el Pokornit, lehetetleníti el Demszkyt
Néhány példa a közelmúltból:
- Demszky megpróbálta jobbra tolni az SZDSZ-t (legalább retorikailag): a baloldali –liberális véleményfomálók kritikája, gúnykacaja kísérte (2001)
- Medgyessy Péter új identitást talál a nemzeti közép megteremtésében: undok fanyalgás fogadja a saját táborában, mély hallgatás és élcelődés a jobboldalon
- Orbán megpróbál új szellemi gyökeret találni Bibóban: senki nem kapja fel a szálat (2006)
- Gyurcsány átértékeli a Kádár-rendszert: vita és mély csönd kíséri (2006)
- Navracsics új fogalmat hoz be a Fidesz életébe, az igazságosságot: senki nem tudja, mit akar mondani
- Pokorni holocaust napot vezet be, iskolát zárat be a hatékonyság jegyében (1998-2002): senki nem is veszi észre ezeket a fejleményeket
Mi a közös a felsoroltakban? Az, hogy vezető politikusok meghatározó pozícióban megpróbálnak valami újat mondani, cselekedni, egy újfajta, a korábbitól eltérő pozíciót kialakítani. Mi az eredményük? Gyakorlatilag semmi, hiszen javaslataik, döntéseik, elképzelésüket süket csönd, dühödt kétségbeesés( Demszky esetében), vagy zavart csend (Gyurcsány és a Kádár –korszak) kíséri.
A magyar politikusok képtelenek szellemi hátteret maguk mögé állítani, képtelenek a napi politikai döntéseik szellemi hátterét megteremteni. Az már leesett nekik, , hogy pénz és nyilvánosság kell a politikai cselekvéshez. Az még nem, hogy tudás és gondolat is. Gyurcsány Ferenc több évig készült a frontemberi szerepre: ma is még azokból a gondolatokból él, amit akkoriban, a kilencvenes évek közepe és 2002 között felhalmozott. Kívülről úgy látszik, a gyakorlati értelemben vett abszolút politikai hatalom birtokában könnyedén meg tudná teremteni azt a szellemi hátországot, amelynek felépítése segítené egy –egy nagyívű beszéd kialakítását, a reformok gondolati megalapozását. Gyurcsány azonban képtelennek bizonyult erre. Ahogyan Orbán is. A miniszterelnökök nálunk elmagányosodnak. Egyedül farigcsálják a gondolataikat, belevesznek a maguk szlogenjeibe, s a kormányzás során hamar kiszáradnak. A felkészülési időszakban kialakult gondolatrendszert a kormányzati hatalom, az állandó döntéshozási kényszer, a praktikus kihívások és korlátok ezer eleme, az irdatlan információ és az állandó döntési kényszer, a „kör közepén állok” napi tapasztalata, - ezek mind irtózatos erővel szívják ki a frontember gondolatait, mint egy sivatag a locsoló kocsi teljes tartályát.
Még senki nem jutott el oda, hogy szellemi és ideológiai hátteret kínáló, gondolkodó műhelyeket, ideológiát gyártani tudó, a döntések alátámasztó ideológia affinitással rendelkező értelmiségiekből alakítson ki szellemi hátországot; na pláne oda, hogy táborán belül sok-sok kör, intézet, gondolkodásmód pluralizmusát teremtse meg a rendelkezésére álló erővel, s pénzből.
A személyes része ennek az, hogy a politikusi tevékenység során használt tudás alkalmazott tudásnak tekintik, míg az ilyen „gondolatkísérleteket” nagyszabású és személyes teljesítménynek, amelyet – a kelet-európai értelmiségi hagyomány alapján – az ember egymaga alakít ki, tesz közzé, s egy maga is bukik el vele. Ideológiát nem gyártunk, hanem szülünk, ahogyan szülni kell, egyedül. Az ideológia nem termék, nem egy közösen kialakított gondolkodási folyamat terméke, hanem a személyes teljesítmény megbecsült eleme. Nem is politikus, aki másokra hagyatkozik, vagy szellemi követőket keres. Nem politikus az, aki jól hangzó kommunikációs szlogeken túli szellemi teljesítmény vár a csapatától, illetve a vele szimpatizáló értelmiségiektől. Az sem politikus, aki udvaroncok helyett vele együtt gondolkodó, közös szellemi gyökérből táplálkozó értelmiségieknél keres támogatást. Mint ahogyan a magyar értelmiség is lenézi azt a szellemi embert, aki operacionalizálható, napi szlogenekben, döntésekben testet öltő gondolatokat, ideológiát, valóság-értelmezést ad egy –egy politikus döntéseihez.
A mélyebb ok persze a magyar szellemi élet sivár jellege. A politikával átitatott média csak a maga szája íze szerinti gondolatokat erősíti fel. Nem kíváncsi az újraértelmezésekre. Nem kíváncsi és így nem friss. Szellemi divatok persze így nem zavarják össze, de megújulni sem tud. A bátorító, nyitott szellemi közeg hiányában az új gondolatok nem nyernek teret; ha mégis, akkor ledorongolásban van csak részük vagy feltétlen ünneplésben – egyik sem tesz jót a szellemi pozíciók finomításában. Így nincs példa az újításra, a minta a meglevőhöz simuló magatartás lesz. Nyelvileg sima, gondolatilag veszélytelen szellemi közeg ez, amelyben nincs az a milliárdjaira szakadt, élő, új gondolatokat szülő és állandó versenyben levő közeg, amely segítené, ha egy –egy politikus új gondolattal áll elő.
Így Orbán hiába jön az antikommunista antifasizmussal: ez a madár Magyarországon nem létezik. Navracsics beleszerethet az igazságosság fogalmába, de ha nincsenek értelmiségiek, akik azt értelmezik, akkor majd ez is hamar elhal. Gyurcsány Kádár-kor átértékelése sem vezet sehova, ha a véleményformáló és véleményét monopolizálni tudó értelmiség szerint a Kádár –kor úgy, ahogy van, le van zárva. Jobboldalon nem engedik, hogy rajtuk kívül más is átértelmezze, a baloldalon meg úgy tartják, túl vagyunk már ezen, nem kell ezzel foglalkozni. Hiszen rajtunk van az átkos kommunista csürhe/ a szélsőjobbos bagázs. Ez ma a fontos, nem az újrapozícionálás. Ebben a szellemi közegben csak az kap erőre, amely egybeesik az uralkodó véleménnyel. Alternatíva pedig nincs. Még Orbánnak és Gyurcsánnyak sem adatik meg ez a mozgástér. Na pláne olyan kisfiúknak, mint a Pokorni, meg a Navracsics, meg a Demszky. Fodorról nem is beszélve, ha esetleg komolyan gondolja, hogy az Orbánnal barátkozik. Hogyisne.