Az online tartalom fizetősség válása emelheti az újságírás színvonalát.
A kiadók elvesztették a fonalat az online világban. A tartalom gyártása ugyanolyan drága maradt, mint volt, viszont az egyik hagyományos és jelentős bevételi forrás, a vásárlótól származó bevétel elmaradt.
Magyarországon, ahol a szerkesztőségek egyszerre alul –és túlfinanszírozottak, az ingyenes tartalomszolgáltatás nem felértékelte, hanem leértékelte a tartalomgyártást. Az online szolgáltatás még fiatal volt, nem találta meg a reklámozókat, az olvasók pedig éppen csak hozzászoktak az új médiumhoz, amelynek komoly technológiai fejlesztéseken kellett túljutnia ahhoz, hogy könnyen elérhető legyen.
Ha az új korszakban fizetni kell a tartalomért, akkor hirtelen kiderül majd, hogy a külföldi és magyar tartalmak mennyit is érnek az olvasóknak.
Ma a szerkesztőségek Magyarországon azon vetélkednek, hogy a hírkereső oldalakra felkerüljenek, a hírkereső oldalak meg olvashatatlanná váltak, mert ugyanazt a hírt négy helyről is felteszik egy-egy perc késéssel. A hírkereső oldalak valójában szerkesztői kontroll nélkül behányt információs halmazt alkotnak.
A szerkesztőségek a gyűjtőportálok felé vették az útjukat, egyre blikkfangosabb címeket adtak, s ez alól a komoly sajtó sem mentes.
Most majd eljön végre az a korszak, amikor a tartalomgyártóknak az olvasóikat érdeklő, azoknak hasznos tartalmakat és exkluzivitást kell gyártani. Olyan tartalmat, olyan szerkesztési elveket, olyan sajátos megközelítést, információs tartalmakat, amelyeket máshonnan nem vagy nem úgy kapnak meg. A gyűjtőportálok marketingje helyett a saját márka marketingjeként kell értelmezniük majd a tartalomgyártást.
A komoly sajtónak ez a túlélési esélye.
A komoly sajtónak szüksége is van erre a tesztre. A komoly sajtót ugyanis azért olvassák, hogy lényeges, hasznos információkkal lássa el az olvasóit. Ha fizetni kell érte, akkor lesz igazán élessé a küzdelem.
Ez a verseny a komoly sajtó minőségemelkedését hozza magával. Hiszen az általánosan elérhető, ezért olcsóbban gyártható propaganda hírek és információk helyett önálló újságírói és szerkesztői munkára lesz szükség, amellyel a szerkesztőség azt bizonyítja, hogy érdemes az olvasó figyelmére és pénzére. Önálló karaktert, másoktól eltérő, exkluzív tartalmat kell majd adni.
A kiadóknak is végre nagyobb kihívással kell majd szembenézni. Nem lesz elég költséget csökkenteni, marketing ötletekből álló túlélő csomagokat megalkotni. Kiderül majd, hogy először is jó, minőségi, komoly és érdekes, fontos tartalmat kell gyártani, mert ennek hiányában minden marketing akció eredménytelen lesz.
Helyreáll az újságírói státusz. Nem a marketinges lesz a kiadó zsenije, hanem a tartalmat gyártó stáb. Az olvasó ugyanis nem marketing akciókat, hanem komoly tartalmat akar fogyasztani. Ez akkor válik egészen világossá, amikor a tartalomért is fizetnie kell majd.