Nagyon hasznos, hogy Habony Árpád autóhasználati szokásairól szinte napi szinten értesülünk, s mindig vonzóan hátborzongató, amikor a spin doctor maga válik a karaktergyilkossági kísérletek alanyává, de lenne ennél fontosabb téma is, amit Habony sikeres tevékenysége nyomán megbeszélhetnénk.
A Fidesz eredményei azt bizonyítják, hogy merész spin doctoruk jól lövi be a magyar választók ízlését. Legalábbis egyes csoportokét, amelyek fontosak a Fidesz erős pozícióinak megtartásában.
A rezsicsökkentés egy olyan ötlet volt, amely sikeresen erősítette meg számos választó hűségét a Fidesz iránt.
Habony azt a politikai kommunikációs felismerést alkalmazza, hogy a politikai döntések lényege nem csak az a konkrétum, amely a döntéshez tartozik. A politikai döntések egyben metaforák is. Ha sikeresek, jól jelenítik meg a politikus értékeit, törekvését. Ha a metaforák illeszkednek a támogatók elképzelésébe, akkor nem csak a konkrét intézkedéseket, de azok zenéjét, tágabb értelmezési lehetőségeit is megértik a választók. Nem is kell, hogy konkrétan nekik szóljon, elég az is, elég, ha azt tudják, a kormány a társadalom érdekében tevékenykedik. Az a lényeg, hogy a kormány intézkedései olyan problémákat kezeljenek, amelyekről maguk is azt gondolják, hogy jelentős problémák. Ilyen a multik elleni küzdelem, a termőföld védelme, a nyugdíjak értékállósága. A választók többsége nem tudja, valójában mi a helyzet ezekben az ügyekben, de az fontos, hogy úgy érezzék, a kormány jól oldja meg az őket is idegesítő ügyeket.
Az elmúlt húsz évben reménytelen viták és beszélgetések sorozatát folytattam le laikus választókkal, akiket egyáltalán nem ingatott meg, ha politikusaik hazugságával, elhallgatásával, vagy álszentségével szembesítettem őket. Az sem rázta meg őket, ha azzal szembesültek, hogy a nekik tetsző döntések jelentősége sokkal kisebb volt, mint azok az intézkedések, amelyekről vagy nem is hallottak, vagy ha igen, akkor sem tűnt fel nekik, hogy azoknak komoly jelentősége van az életükre.
A politika az igazságküzdelmek és a szenvedélyek világa, amelyben a politikusnak érzelmi szinten is rezonáló lépéseket is tennie kell.
Orbán Viktor második kormányzása folyamatosan ilyen érzelmi lépések sorozata. A retorika, amely állandóan felkavarja - még a Fideszen belüli – kritikusait is, nem más, mint választóinak és a bizonytalanok egy részének érzelmi lefegyverzésére szolgál. És minden bizonnyal hat más pártok választóira is.
Ki ne örülne a dohányzás elleni fellépésnek? Sokan vannak, akiknek gyanús az EU és utálják a magyar kapitalizmus működését. Orbán nekik beszél. Az egy ettől teljesen eltérő kérdés, hogy a populista retorikában megjelenő mozzanatok egy részét Orbán is és a Fidesz vezető politikusai is osztják. Nem mindet, de néhányat közülük igen. A gondolati azonosság csak segít abban, hogy nagyobb átéléssel és kisebb önmarcangolással ismételgessék a populista szólamokat.
Nem Habonyt kell elítélni, hanem azokat a közállapotokat kell vizsgálni, amelyek mindezt lehetővé teszik.
Magyarországon nincsenek olyan választó csoportok, nincsen olyan értelmiség, sajtó, amely bármilyen populista intézkedésnek gátat szabna. Sem most, sem korábban, ebben ne tévedjünk. Amikor az MSZP 23 millió román munkavállalóval kampányolt, a komoly sajtó nem jeleskedett leleplezni a kampány szlogen hülyeségét, megalapozatlanságát. Ami nem az Orbán-időszak nagyszerű teljesítményét bizonyítja, hanem azt, hogy a közvélemény ugyanolyan buta maradt, mint akkor.
A spin doctorok gyakorlati eredményekre törekednek. Ami nem megy át, azt nem erőltetik. Nem csinálják a valóságot, hanem csak felismerik, hogy az emberek hogyan akarnak hinni a körülöttük zajló dolgokban.