Kóczián Péter

A politikáról és az életről szól

_

HTML doboz

3/4 év egy ciklus

2010.03.28. 21:47 Kóczián Péter

 

A politikai döntések kiszámíthatatlanok, mert legfeljebb háromnegyed évet –egy évet él meg egy-egy politikai és gazdasági kurzus.
A Bajnai-kormány tevékenysége is megerősíti a fenti állítást. A Bajnai-kormány manapság már semmit nem csinál, lényegi tevékenysége  januárban befejeződött.
Ha nem most lenne a választás, biztos vagyok benne, hogy az MSZP elitje már azon gondolkodna, mit lehetne módosítani a Bajnai-kormány intézkedésein.
A világgazdaság - A világgazdaság is ugyanennyire változékony. Elképesztő belegondolni abba, hogy a világot megrázó válság csak másfél éves, de ez alatt is hány és hány fordulatot produkált.
A legfrissebb hír például az, hogy a WTO, amely a világkereskedelmet monitorozza, 2010-re 9,5 százalékos növekedést vár a világkereskedelemben.
Karácsony után még azon bánkódtunk, hogy a világ inkább visszafogta a fogyasztását, mint bővítette. Negyedévvel később már az egész évet a hatalmas világgazdasági bővülés éveként értelmezhetjük majd? Ez elképesztő.
Ha megvalósul, akkor 2011-re elérjük 2008-as világkereskedelmi szintet.  Három év alatt leküzdjük a világgazdaság 1929 óta legnagyobb válságát?
A szerencse nyilván segít, hiszen a fejlődő piacok irtóztató volumenű belső fejlődést generálnak, ezért lesz hamar vége a csökkenési időszaknak. 1929-ben ez a tényező nem játszhatott szerepet.
Magyarország. - Ha végiggondoljuk a 2008 óta eltelt 24 hónapot, Magyarországon is igen változékony volt a gazdaságpolitikai klíma.
2008 elején Gyurcsány Ferenc legfőbb gondja az volt, hogy a 2008 tavaszi népszavazás ne hozzon megsemmisítő vereséget a számára. Utána pedig a helyzetet mérte fel, ami nem jelentett mást, mint hogy politikailag kiütött kacsaként csak egy mérsékelt visszafogási programot tudott összehozni. A saját politikai túléléséért küzdött.  2009 elején már nyíltan kimondta: nem lehet többet húzni a nadrágszíjon; kicsit korábban, 2008 nyarán még a hozzánk be nem gyűrűző válság gondolatával is eljátszott.
2009 folyamán azonban kiderült, hogy még az utolsó kunkori évben is lehet mélyreható gazdaságpolitikai változást beindítani. Az adócsökkentést és adóemelést egyszerre végrehajtó kormány többet tudott lépni, mint Gyurcsány korábban.
Orbán-kormány .- Az Orbán-kormány következő egy évét azért sem lehet pontosan belőni, mert a várható helyzet is nagyon szórtnak mutatkozik.
Van két tényező, amely eleve befolyásolja a mozgásteret: az egyik az IMF-el való megállapodás, amelynek a tétje több ezer milliárd forint. A költségvetési hiány lehetséges emelése 1 százalék pontonként körülbelül 260 milliárd forint mozgásteret jelent; ez még egy költekezésre hajlamos politikai elitnek sem kevés.
A másik tétel politikai: az önkormányzati választások ősszel. A megszorítások rontják a Fidesz népszerűségét – ám ha az IMF engedékeny, a világgazdaság Európában is fellendülésbe kezd, akkor már egy százalékos növekedés is jó sok pénzt hozhat.
A gazdaságilag megélénkülő Európában Matolcsy miniszter-jelölt államilag támogatott gazdaságfejlesztési ötleteinek is kedvezőbb lehet a megítélése.
És akkor még nem beszéltünk az Orbán-kormány legkeményebb, legdurvább, legmélyrehatóbb ígéretéről, s ez a komoly adócsökkentés gondolata. Mindezt megtetézve azzal, hogy az Orbán-kormány nem zár be iskolát, óvodát, sztk-t, kórházat, vasúti vonalat, s a nemzeti örökség más intézményeit sem.
Járai rendkívül durvákat mond, s mentségére legyen mondva, nem csak a választási kampányban. Ha rajta múlna, a szociális kiadásokat nagyon durván lefaragnák. Abból, hogy szavaiból senki nem csinál nagy ügyet, szerintem az látszik, hogy a média sem hiszi el, hogy a következő kormány megvalósítaná a javaslatait. De mi van, ha mégis?
A költségvetésben ekkor is nagyon sok pénz szabadulna fel, amit nagyon sok mindenre el lehet költeni. Fejlesztésre, támogatásra, útépítésre.
A Járai-féle tervek nem azonosak Matolcsy elképzeléseivel. Pláne nem Orbán Viktoréval. És azt sem tudjuk, hogyan alakul a következő háromnegyed év.
Vagy beindulunk, vagy toporogni fogunk a következő háromnegyed évben, szerintem ez a két lehetőség van. De az biztos, hogy az utána következő háromnegyed év egészen más lesz.
Akkor ugyanis már vagy fellendülés lesz vagy córesz. Politikailag és gazdaságilag is értve.

33 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://koczianpeter.blog.hu/api/trackback/id/tr651875970

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: FIDESZ HÍVŐKNEK! 2010.03.29. 01:09:19

A FIDESZ (Fiatal Demokraták Szövetsége) az állítólagos „rendszerváltozás” után az SZDSZ ifjúsági tagozatából alakult. Orbán Viktor, Soros (Schwartz) György a jelenlegi világgazdasági válságot „élete főművének” tartó, magyar szár...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Researcher 2010.03.28. 22:24:39

Miért beszélnek értelmesnek tűnő emberek már most Orbán kormányról, amikor még a választáson bármi megtörténhet.
A közvéleménykutatók már többször bizonyították, hogy hitelességük a béka popsija alatt található.
Vagy mégsem demokráciában élünk? A választás csak színjáték lesz, és már ki van jelölve, hogy ki lesz a következő 4 évben a helytartó?

is 2010.03.28. 22:27:47

annyit tegyünk hozzá, hogy a makro intézkedések átfutási ideje 2 év, tehát Bajnai 2009-es intézkedései fejtik ki hatásukat 2011-ben. és Bajnai jókat tett.

szóval córsez lesz, mert a népet a Jobbik hajtani fogja (teljesen igaza van Gyurcsánynak), egyébként viszont 2011-ben jobb lesz, ez 80%. csak a világgazdaság tud keresztbe tenni. ha az bedől, akkor 2008 november még egyszer, és az alól a FIDESZ se mászik ki.

ebedli 2010.03.28. 22:41:20

@Researcher: tavaly tévedtek a Jobbikkal kapcsolatban pár százalékot, de azért a közvéleménykutatások még így is elég megbízhatóan jelzik a közhangulatot és a várható eredményeket.
És ha valaki csak kicsit is nyitott szemmel jár-kel ma Magyarországon, akkor ugyanerre a következtetésre juthat, az MSZP bukásának csak a mértéke lehet kérdés.

Myopinion 2010.03.28. 22:42:54

Kedves Péter!

Úgy tűnik, feltalálta a spanyolviaszt: eredeti gondolat még véletlenül sincs ebben az írásában,
viszont (vagy pont ezért) a bejegyzése szokatlanul tárgyilagosra sikeredett. Gyurcsánynak persze az Önök szubkultúrájában mindig igaza van (a lovakat meg lelövik, ugye?).
Azért annyira ne drukkoljon, hogy ismét világgazdasági válság legyen.

Iustizmord 2010.03.28. 22:43:25

@is: ládd a tölgyessy-cikk a Mancs-ban.

ha ki nem egyezik velük viktor (s a jobbik, ha konzekvens, nem egyezik ki senkivel) legalább olyan v rosszabb ellenzék lesz mint a fidesz volt az elmúlt 4-8 évben

Unommáazegészet 2010.03.28. 22:43:27

@Researcher: Mert az lesz. Bizony ám. És hála Istennek!

phaidros 2010.03.28. 22:47:44

De hát két pofon, és a Jobbik hazamegy. :)

zoli29 2010.03.28. 22:52:02

Ez a cikk miről szólt? Különösen a záró gondolat megértése okoz komoly gondot:
"Vagy beindulunk, vagy toporogni fogunk a következő háromnegyed évben, szerintem ez a két lehetőség van. De az biztos, hogy az utána következő háromnegyed év egészen más lesz.
Akkor ugyanis már vagy fellendülés lesz vagy córesz. Politikailag és gazdaságilag is értve."

Joseph Adama (törölt) 2010.03.28. 23:07:52

@is: Szerintem meg csak a Bokros-csomag miatt lesz (ha lesz)jó , ha meg rossz lesz, az Orbán hibája.

Na eridjél te a picsába.

Researcher 2010.03.28. 23:18:32

@ebedli: Csak emlékeztetnélek, hogy 2002-ben is magabiztos Fidesz győzelmet jósoltak, és látjuk mi lett az eredménye... Akkor még én is a Fideszre szavaztam, most már úgy látom, hogy kell egy új erő. Szebb jövőt!

changebug (törölt) 2010.03.28. 23:19:32

Elkéne már felejteni ezt a '29-es válsághoz való hasonlítgatást... Egyrészt akkor potyogtak a brokik a házak tetejéről, most közlik bocsika ez van, válság van és az állam toljon oda nekik zsét, mert a bankokat meg kell menteni - miért is? ja mert hiteleznek, blablabla. ezzel az erővel adhatták volna az embereknek is hátha jobban hasznosul.
Maga a gazdasági rendszer hibás úgy ahogy van úgyhogy ne hasonlítsuk '29-hez.
Egyébként meg gyorsan kell alkalmazkodni.
És fejleszteni, ha tetszik ha nem, kell, és technológiákat váltani.
Na most ebbe a képbe próbáld belehelyezni Mo.-ot, az nemzeti kormányt. megint jön sport, kultúra, történelem jog, blablabla - az b...meg - abból lehet megélni 2010-ben... plusz egyéni érdekek. Én kb. így látom.

sanyix 2010.03.28. 23:24:39

@Joseph Adama: buta vagy! bajnai beidőzítette 2011-re a föllendülést! ezt mindenki tudja! és azt is hogy ő egy okos ember, és nem tudta volna egy agyhalott teddy mackó is utána csinálni ezt!

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.03.28. 23:59:31

@sanyix: gagonak a libak kinjukban

szebb jovot, gyozzon a jobbik:D

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.03.29. 01:08:27

@Researcher: korábban én is a hagyományos mosóporral mostam, de amikor láttam, hogy nem simítja ki a ráncokat az arcomon, vettem egy Chevroletet! Tegyen így Ön is! Szebb autót!

csibra 2010.03.29. 01:19:39

@Researcher: ha Orbán egy ostorral végighajtaná az anyját Budapesten majd mondjuk a hősök terén minden TV élő adásban közvetítené ahogy felkoncolja, és a beleit megeszi, akkor sem veszítenék el a választásokat. Sajnos. Az meg nem szebb jövő amit a Jobbikos fasiszták hajtogatnak. Ma Magyaroszágon nincs egyetlen párt sem akire nyugodt szívvel szavazni lehetne, minimális esélye ennek az országnak csak annyi van, hogy ha megfelelő többséget szerez a Fidesz (én nem fogok segíteni nekik ebben) akkor erővel átnyomhatják azokat a reformokat amiket meg kellett volna tenni az elmúlt 20 évben. De ha ezt megtennék, akkor 2014-ben 5%-os küszöböt sem lépnék át (hacsak meg nem változtatják az alkotmányt és el nem törlik az egész választósdit) ezért nem fogják megtenni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.03.29. 01:59:45

@csibra: Tíz perce ért véget egy film, amely arról szólt, hogy egy amerikai tévécsatorna élő orosz rulett show-t rendezett, és a nézők zabálták. Több dologról is szólt, de ha a Hősök terén a nevezett kis esemény megtekinthető lenne a retek klubon, talán másnap királlyá is koronáznák Orbánt a tévéfogyasztó népek, attól tartok.

A felső hatalmi rétegből nekem Járai talán a legszimpatikusabb már jó pár éve. Akármikor esett neki valami kis riporternőcske egy hülye kérdéssel, ő akkor is tudta, hogy hogyan kell értelmesen és röviden válaszolni. És mindig meggyőzött arról, hogy legalább ő érti, hogy ez az egész világbanki szarakodás hogy működik, és nekünk mik az esélyeink. Nem biztos, hogy pénzügyminiszterként lenne rá szükségünk, mert lehet annál fontosabb és hasznosabb feladata is, de remélem, hogy az új kormány adni fog a szavára.

Abban pedig, ha ezt mondta, teljesen igaza van, hogy véget kell vetni az alkudozásnak, az előre-hátra lépegetésnek. A kassza üres, pénz kell bele, és mindenkit meg kell sarcolni. Nem visszatáncolni, hogy jó, akkor mégiscsak növeljük a nyugdíjat, meg akkor mégsem bocsátjuk el az élősködő aktatologatók felét, hanem csinálni kell. Akinek nem tetszik, beszélje meg azokkal, akik négy éve a szocikra szavaztak.

El Argentino 2010.03.29. 02:03:36

@csibra: Ezt egész egyszerűen úgy kell megoldani, hogy megszorítás + ingyen cirkusz keretén belül egy mszp-s politikus megbüntetése. Akkor majd a nép jól szórakozik, közben kiénekelik az utolsó falat kenyeret is a szájukból.

Nagyító · http://koncmester.blog.hu 2010.03.29. 02:16:02

@csibra: "...hacsak meg nem változtatják az alkotmányt és el nem törlik az egész választósdit..."

A jelenlegi alkotmányunk is ideiglenes, tehát jogilag semmis. Szóval az elmúlt 20 évben történt minden negatív intézkedést is egy tollvonással lehetett volna bármelyik kormánynak bármikor eltörölni, ha a SZÁNDÉK meg lett volna...de nem volt.

nestrot10 2010.03.29. 05:10:04

Az Új jelszó: ORBÁN TAKARODJ!!!! --hamar megtanulja a nép...3/4 év múlva ezt fogják zengeni a Kossuth Téren!!!

belekotty 2010.03.29. 07:13:00

Én mindig MSZP szavazó voltam és most lehet nem megyek el. A Fidesz győzelme nem kérdéses, csak a mértéke.
Bajnai csendben és határozottan kormányzott. Azért piedesztára sem kell emelni, megszorított, ennyi. Spórolni én is tudok úgy hogy eldugom a kasszakulcsot. Másra nem volt ideje.
Ha Orbánnak esze van - és drukkolok neki - akkor iszonyúan kiborítja a szart és rettenetes megszorítást csinál az első két évben. Úgy van mód hogy beinduljon egy gazdasági növekedés és akkor 4 év múlva újra nyerhet.

kisqtya33 2010.03.29. 07:46:23

@belekotty: ha Orbánnak esze van akkor az első két évben elfelejti még ezt a szót is, hogy megszorítás. A második 2 évre meg főleg.

Ha arra gondoltál, hogy az első két évben kell strukturális (de utálom ezt a szót), az államháztartás egészét érintő reformokat végrehajtaniuk, akkor egyetértek veled.
DE ha megint csak megszorítással tud jönni ő is akkor megette a fene, abból nem lesz gazdasági fellendülés. Aki az elmúlt 30-40 év világpolitikai eseményeit legalább felszínesen ismeri, annak ez nem lehet kérdés.

Arzén Vendel (törölt) 2010.03.29. 07:57:19

@is: Ha csak 2020-ban kezdünk el növekedni az is a Bajnai-kormány miatt lesz (meg egy kicsit a Bokos miatt), mert ők csupa jót tettek.
Ha a jobboldali kormány alatt beindul a növekedés akkor jó ha tudjuk, hogy ez a Bajnai-kormány alatt duplaannyi lenne, mert a patás és a többi zsebszörny mind populista náci akik nem értik a cizellált gazdasági folyamatokat.
És a Gyurcsánynak akkor is igaza van, ha hazudik.

Kalmár 2010.03.29. 08:08:18

Nem értem mi tetszik egyeseknek a Bajnai kormányon. Az egyetlen előnye, hogy nem olyan arrrogáns, mint Gyurcsány.A költségvetés egy vicc. Semeddig sem tartható. Az nem reform ha nem fizetek ki egy rakás számlát. A tárcámban ugyan több pénz marad, de az nem az enyém még ettől.
Bajnai egy nagy kozmetikus.Villognak, hogy tartottálk a 2009-es számokat de nem teszik hozzá, hogy az idei év terhére tették. Így idén heteken belül elérjük az éves hiány tervet. Azért ez vicc. Ha valaki ezt mélyreható reformnak vízionálja amelyek 2-3 év alatt érik be, az máris kezdi a Bokros utáni hülyeséget újra. A jó szoci kormányzás eredményeit élvezi a gonosz Fidesz. Jó lenne kihúzni a fejünket a......onnan.
Egy rendszerváltás szintű új kezdet vár ránk. Semmi nem mehet úgy mint eddig. Nem tudom képes lesz e a Fidesz erre, de minden esélyt meg kell adni nekik. Ha mégsem fog menni, hát nagy lekvárban leszünk.

wahrheit 2010.03.29. 08:32:33

Most is az lesz, amire valójában senkisem gondolt, 2004ben vagy 2008ban, mindenki mást mondott, mint ami bekövetkezett, most is az lesz! Most valójában az elmúlt 20 évről mondunk ítéletett, ami nem lesz kedvező a jelenlegi parlamenti pártok számára! Lehet vitatkozni, bár nem érdemes, csak egyszer kell az embereknek teljes mértékben önmagukba nézni, és meglátják az igazságot az elmúlt 20 évvel kapcsolatban! Szemléletváltozás szükséges!

degreen 2010.03.29. 08:43:06

ez olyan nesze semmi, fogd meg jól volt.
és hol volt itt a 29-es válsághoz hasonló????
ez a mostani fityfirity volt ahhoz képest.

soniq 2010.03.29. 08:48:16

@is: már megint a Bajnai-fétis... Mi a faszt csinált Bajnai amitől itt gazdasági fellendülés lenne? A néhány százalékos szartologatásra gondolsz? Kérdezz meg egy vállalkozót, hogy ennek hatására hány embert vett fel, vagy hánynak a fizetése csúszott át fehérbe.

A gazdaság növekedési potenciálját 2006-ban sikerült teljesen lenullázni, Bajnainak meg se mozgástere, se igazi politikai szándéka nem volt arra hogy ezen változtasson (elég megnézni, milyen újrahasznosított hulladékkal töltötte fel a kormányt (az egy szem Oszkót kivéve), mert ugye a szociknak a pozíció meg a fizu kell, ha nincs majd csinálunk egyet).

Szóval még mindig nem tudni mitől lenne itt konvergencia, nem hogy a nyugathoz, hanem mondjuk csehekhez, szlovákokhoz vagy lengyelekhez. Tudtad, hogy a szlovák átlag nettó bér 2007-ben, a lengyel 2009-ben hagyta le a magyart? A tendenciában pedig azóta sincs változás.

Bajnai == Bokros, szartologatás után mindenhol veri a tamtamot hogy ő megcsinálta, és hogy ezt már csak a következő kormány tudja elrontani. Akik ha mégsem rontják el, mindent neki köszönhetnek...

nestrot10 2010.03.29. 08:54:09

@belekotty: a kúrva buta agyad, az agymosott vagy...... a gonosz törpe seggnyalója lettél..már igazodsz te barom?

Captain Tott (törölt) 2010.03.29. 10:21:45

@nestrot10: A stílusából ítélve Jobbik szavazó tetszik lenni. Vagy MSZP?

sigmase7en 2010.03.29. 11:50:06

hubazz, mekkora kopp lesz itt április 11-én este a jobbikosoknak, akik bevették a Vonáék "győzni fogunk", meg "az ország 2/3-a jobbikos", meg "EP előtt is harmadakkorára mértek minket, most is meglesz a 60%" szintű halandzsáját... Akkor majd jönnek az "Újraszámlálást!", meg a "Hazaárulók" c. szólamok... bleh... Szebb jövőt? LOL. Agymosoda.

csibra 2010.03.29. 12:18:38

@Kalmár: te egy kurvanagy pénzügyi zseni lehetsz, ha mindenféle nemzetközi és hazai elemző szerint is tartható költségvetésről így megmondod a tuttit...

sigmase7en 2010.03.29. 15:13:12

csibra, te meg kurvanagy szemellenzőt hordasz, ha még mindig ott tartasz, hogy ez a költségvetés tartható. Kb egy hónapig lehetett úgy csinálni, mintha tartható lenne, aztán jöttek a hírek, hogy "hopp, ez a felültervezett bevételi tétel sem jött be", "hopp, az a költség is nagyobb lett", és szépen lassan kibontakozott a jelenlegi helyzet, hogy az év végéig prognosztizált 3,8%-os hiánycélt áprilisra elérjük. Akkor tartható ez a költségvetés, ha májustól elmegy az egész ország téli álmot aludni.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.03.29. 22:02:47

@Nagyító: erre azért összerakhatna egy kis jogelméleti bizonyítékot is, mivel ez kiváltképp ordas lázálomnak tûnik. Azért mert a preambulumban meghatározza, hogy ideiglenes, az nem semmis, hanem (vigyázat, tautológia!) ideiglenes, átmeneti.

Példának okáért, ha Önt a nyakánál fogva ideiglenesen fellógatják, majd leengedik, a fellógatás ténye sem élettani, sem jogi szempontból nem lesz semmis csupán azért, mert sikerült leengedni, ily módon a lógást átmenetivé tenni.
süti beállítások módosítása