Kóczián Péter

A politikáról és az életről szól

_

HTML doboz

Ital kimérés vagy bormarketing?

2009.08.25. 17:08 Kóczián Péter

Döntöttem: többet nem fizetek a borkóstolásért.
 
Az utóbbi időben elterjedt borfesztiválokat fizetős kulturális, szabadidős eseménnyé tupírozzák fel, holott csak egyszerű marketing események.
 
Ahogyan nem fizetek azért, ha a hipermarketben új vajat, szalámit kóstoltatnak velem, úgy ezentúl nem fizetek azért sem, ha valaki a borát népszerűsíti.
 
Nincs különbség egy szórólap között, amit nem kell megvásárolnom és egy pohár bor között, amit kóstolni adnak oda. Mindkettő fogyasztásra, vásárlásra serkent, s a vállalkozó azért költi el rá a pénzt, hogy az később bevételként hasznosuljon.
 
Nem érdekel a helypénz, a kulturális program, mint olyan érvek, amelyek miatt pénzt szoktak szedni. Ha kíváncsi vagyok a Republicra, akkor kifizetem érte a jegyet. Ha borkóstolást rendeznek, s még Republicot is adnak, az a szervező magánügye. Nyilván arra gondolt, hogy a Republic értéke, marketing értéke vonzóbbá teszi a marketing eseményt. Ez nem más, mint amikor a Shrek film gyártója a Burger Kinggel közös akciót hirdet. Ott sem kérnek tőlem plusz pénzt egy menühöz azért, hogy még a Shrek költségeit is velem fizetessék meg.
 
A borfesztiválok tartalmát is át kellene gondolni. A hétvégén jártam egy ilyen fesztiválon. Én vezettem az autót, ezért tényleg csak kóstolni tudtam a borokat. A klasszikus módon: ízlel, köp. A borkészítő mesterek pultjai erre nem voltak felkészülve. Ők csak egy deci bort tudtak kimérni. Nincs az a hűséges kompánia, amely az ötödik általam választott bor után még mindig lojálisan issza azt a bort, amelyet nem ők, hanem én választottam. Persze, egy valaki mégis akadt, de ez az én magánügyem.
 
Nagyon jellemző mozzanat ez. A magyar borfesztiválok, pálinka fesztiválok valójában kitelepült italmérések, amelyek a bor gazdájának adnak plusz felületet az árusításra. Nem csak otthon, a pincéjében, hanem még különböző fesztiválokon is bort mér. De mi ebben a fesztivál?
 
Nincs ingyen pia, mondhatja bárki. De ha így van, mi a különbség egy italmérés és egy fesztivál között?
 
A bor és pálinkafesztiválok csak az itatásra mennek rá. Nem kóstolni, s ismertetni akarnak, hanem egyszerűen csak eladni az árut. Szombaton hétféle vörös bort, s három féle fehér bort kóstoltam végig. Nincs olyan ember, aki ha ezt decinként, két decinként issza végig, az óra végére emlékszik arra, hogy mi volt a különbség a harmadik és az ötödik fajta bor között.
 
Ja, igen, minderre azért kerülhetett sor, mert találtam egy pincészetet, a Sauskát, ahol a pultos srác megértette, hogy mit akarok, s végigkóstoltatta velem a borokat. Majd, amikor fizetni akartam, azt mondta, nem tartozom semmivel.
 
Elgyengültem és a végén vettem tőle egy üveg bort. A boraikba pedig szerelmes lettem, bekerültek a kedvenceim közé. Nem azért, mert ingyen adták, hanem mert a portfolió elég széles körét ismerhettem meg, s így alkalmat adtak arra, hogy rájöjjek: ezek az én boraim.  
 
Ezért érdemes volt erre a fesztiválra kimenni. Nekem is és nekik is.  

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://koczianpeter.blog.hu/api/trackback/id/tr321337644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Angel009 2009.08.25. 19:09:31

igazad van,h nem fizetsz csak sajna másképp nem tudsz megízlelni olyan sok nedüt.
egyik ismerősömék borászata,ajánlom nektek is.
www.maurus.hu/

abszint86 2009.08.25. 19:54:15

Én Füreden a borhetek alatt voltam olyan pavilonnál, ahol minden gond nélkül megízlelhettem a borokat, szval nem kellett egy decit megvennem, és még a pohár betétdíjat sem kérték el.

budai zöld 2009.08.25. 20:25:18

Részben akár igaz is lehetne, csak sajnos a borászok 99%-ának nincs annyi pénze marketingre, mint a Sauska pincészetnek.

Jellemzőbb az, hogy a borász a pénzértkóstolásból nagyjából kitermeli a részvétel költségeit, és a bor, amit elkóstoltat, lesz az ő marketingköltsége. (Az, hogy hétvégén dolgozik, alap, nem veszi költségnek.) És általában annál rugalmasabbak lesznek, minél inkább látják, hogy valóban érdekel a boruk.

Szerintem sok jóból kimarad, aki csak ott kóstol, ahol ingyen van.

loláb 2009.08.25. 20:55:14

A borfesztiválok (főleg a nagyok, illetve a turisztikai szezonbéliek) egészen más közönségnek szólnak, mint az említett kóstolás.

Ha meg akarsz ismerni egy fajtát, terroirt, vagy pincét, akkor menj tematikus kóstólokra, vagy a pincékhez kóstolni. Ott jegyzetelhetsz, köpködhetsz, és valóban összehasonlíthatod az X borász kékfrankosát az Y-éval, és eldöntheted, melyik a jobb.

A borfesztivál egy buli, nem más, arra jó, hogy jól szórakozva, esetleg megismerve egy-két ismeretlen pincét, felkeltse az érdeklődést, hogy elmenj például villányba, és végigkóstold az egész Sauska szortimentet (amelynek általában csak töredékét hozzák el a borászok a fesztiválokra, a csúcsborok általában otthon maradnak).

joma66 2009.08.26. 08:31:10

egyetértek azzal, hogy a kóstolásért nem szabad pénzt kérni, csak a kimérésért. sajnos az is igaz, hogy sokan a kóstolással szeretnék összeszedni a napi adagjukat. tudod úgy, ahogyan a skót szeretné tele csepegtetni a tartályát a benzinkútnál. én villányi vagyok, sok bornapon vettem már részt, és tapasztaltam, hogy sok (skót) vendég a neves borászok pavilonjainál nem egy pohár bort kér, hanem csak úgy pitis módon egy csepp kóstolót. hát az ilyen kóstolóktól a borász hamar megszabadul néhány karton premium borától!!!

edkocsoki 2009.08.26. 12:25:40

a probléma valóban fennáll, jó ideje.
Talán nem kellene feltétlenül leskótozni, azt, aki nem lerészegedni akar, hanem megismerni a lehető legtöbb pincészet lehető legtöbb borát. Egydecis adagokkal legfeljebb néhányig lehet eljutni, aztán szinte mindegy, mi van a pohárban.
Persze, megértem azt a borászt, aki atól tart, h nem jönne vissza a több karton ingyen osztogatott bor ára, de köztes megoldás tényleg nincs? Mondjuk féldecis adagok egy százasért, vagy valami? Tudomásom szerint franciáknál működik az ingyen kóstolás (persze, belépő után), igaz, ott lehetőség van helyben több kartonnal vásárolni, kedvezőbb áron, mint a kiskerben.

loláb 2009.08.27. 14:09:26

@edkocsoki: Rettenetesen sok kostóló van, ahol kifizeted a belépőt, és 10-15 bort végigkóstolhatsz (általában még ajándékot is adnak). Komoly borokat, olyanokat amelyek egy-egy üvegje kb annyiba kerül, mint a belépőjegy ára. Nyilván ennyit nem lehet lenyelni, tehát csak a köpködős módszer megy.

De a borfesztiválok nem ilyenek. Akinek erre van igénye, lépjen kapcsolatba a jó néhány ilyen szervezettel, és kóstolhat.

edkocsoki 2009.08.27. 16:50:49

@loláb: hát igen, a borfesztiválok nem ilyenek. azt hittem, ez a téma, nem a borkóstolás.
Ami egyébként jogos, akinek erre van igénye, rajta. Viszont, lenne elképzelésem arról, hányan lehetnek, akik nem tudják, hogy mire van igényük - és persze, nem csak a borkóstolás terén.
laikusként úgy vélném, pont nekik lennének lalkalmas rendezvények ezek a fesztiválok, aztán lehetne járni kóstolásra.
De azért, ha már szóba került, hogy a borfesztiválok nem ilyenek, azért érdekelne, mégis, milyenek? vagy milyeneknek kellene lenniük?
hogy a látogató is jól érezze magát, kóstolhasson is, és a termelőnek is megérje. Vagy alapszabály, hogy kóstolni csak kóstolón? és akkor fesztiválon mit? Oda csak expert menjen?

ezerjo 2009.08.31. 23:13:47

Valóban nagy marketingértéke van egy-egy fesztiválnak, de most már a legtöbb kinőtte magát, nem csak a szigorúan vett kóstolásról szól.

A legtöbben azért jönnek ki, hogy jó borokat kóstolgatva koncerteket hallgassanak, ismerősökkel találkozzanak, beszélgessenek, jókat egyenek, új ismeretségeket kössenek, jól érezzék magukat és borozzanak. Közben persze felfedeznek új borokat is, beszélgetnek a borászokkal, érdeklődnek.

Ha valakin látszik, hogy komolyan érdeklődik a borok iránt, sokat kérdez a borkészítésről, szőlőkről, borokról, vagy csak szól, hogy többet is szeretne kóstolni, keveset kér, akkor vagy nem kell annyit fizetnie, vagy egyáltalán nem kérünk pénzt. Ha pl látod, hogy a kóstolás után a maradékot kiönti, akkor eleve kevesebbet töltesz, mert tényleg csak az ízekre kíváncsi, nem borozni jött.

Mondjuk az alap, és teljesen természetes kellene, hogy legyen minden standon, hogy legyen kiöntő, mert nem akar mindenki mindent meginni. Én is jártam már olyan fesztiválon vendégként, ahol csak egy-két helyen találtam kiöntőt. Így aztán inkább köszöntem, nem kóstoltam.
Ha viszont teljes kóstolót kér a vendég (legtöbb helyen ez 1 dl), akkor az bizony fizetős. Nem tudnék sok olyan borászatot mondani, aki bírná azt évente több (vagy akár csak egy) fesztiválon, hogy ingyen borkóstoltatás legyen.

Szóval szerintem azért a legtöbb pincénél ingyen, vagy kicsi pénzből meg lehet kóstolni a kívánt borokat, de emellett sokan inkább borozni akarnak, amit nem lehet elvárni, hogy a borász ingyen adjon.

Remek alkalom lesz tesztelni a kiállító borászokat a hétvégén (09.05-06.) Szentendrén a Skanzenben, a már említett Maurus Pince is ott lesz... :)
süti beállítások módosítása